This is an outdated version published on 2021-06-23. Read the most recent version.

Philosophical Davos as a reason for divorce. M. Fridman’s version. Part 2

Authors

  • Sergey Smirnov Institute of Philosophy and Law of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2021.2.2.50-73

Keywords:

philosophical Davos, continental philosophy, analytical philosophy, E. Cassirer, M. Heidegger, R. Carnap, neo-Kantianism, I. Kant, M. Friedman, Vienna circle.

Abstract

This article is a continuation of the previous publication published under the same title (part 1). Both parts are devoted to the problem of understanding the split that once occurred in world philosophy and was embodied in the division of philosophy into two directions, continental and analytical philosophy. In the second part, the author continues to discuss the reasons for the split and the argumentation cited by various authors, proving the conceptual difference of directions. The article analyzes the main ideas of the authors of the Vienna Circle Manifesto and the argumentation of R. Carnap in his dispute with M. Heidegger, the subject of which is devoted to the so-called overcoming of metaphysics. The reason for writing both parts was the work of M. Fridman “Parting of the Ways: Carnap, Cassirer and Heidegger”, translated into Russian. The result of the second part is the conclusions formulated by the author of the article regarding the difference between the named directions. The author believes that it makes sense to discuss their differences not in the categories of truth and falsity of teachings and concepts, but in the categories of different orientations and attitudes, which do not deny but complement each other. On the one hand, analytical philosophy claims to be scientific orientation, clear and precise language, logic and mathematics. In contrast to it, continental philosophy does not pretend to be scientific, to a clear and precise language, but prefers innuendo, rejection of doctrinalism, and the exploratory nature of philosophizing.

References

Бибихин, В. В. (2005). Витгенштейн: смена аспекта. М. Институт философии, теологии и истории св. Фомы.

Bibikhin, V. V. (2005). Wittgenstein: a Change of Aspect. Moscow. (In Russ.)

Вольф, М. Н. (2016). Homo Scriptoris vs. Homo Dicens: онтология и антропология как логология. Человек.RU. Гуманитарный альманах. № 11. С. 56-70.

Volf, M. N. (2016). Homo Scriptoris vs. Homo Dicens: ontology and anthropology as logology Chelovek.RU. Humanitarian Almanac. no. 11. pp. 56-70. (In Russ.)

Верен, Д. Ф. (1997). Кант, Гегель и Кассирер. Происхождение философии символических форм. Кассирер Э. Жизнь и учение Канта. Гл. ред. и авт. проекта С. Я. Левит; пер. М. И. Левиной. СПб. Университетская книга. С. 405-420.

Veren, D. F. (1997). Kant, Hegel and Cassirer. The origin of the philosophy of symbolic forms. In Levit, S. Ya. (ed.), Levina, M. I. (transl.). Cassirer E. Life and teachings of Kant. St. Petersburg, pp. 405-420. (In Russ.)

Зигмунд, К. (2021). Точное мышление в безумные времена. Венский кружок и крестовый поход за основаниями науки. Пер. с англ. А. Бродоцкой. М. Изд-во АСТ: CORPUS.

Sigmund, K. (2021). Exact Thinking in Demented Time. The Vienna Circle and the Epic Quest for the Foundations of Science. Brodotskaja, A. (transl.). Moscow. (In Russ.)

Карнап, Р. (1993). Преодоление метафизики логическим анализом языка. Пер. с нем. А. В. Кезина. Вестник МГУ. Серия 7. Философия. № 6. С. 11-26.

Carnap, R. (1993). Overcoming metaphysics by a logical analysis of language. Kezin, A. V. (transl.). Moscow State University Bulletin. Issue 7. Philosophy. no. 6. pp. 11-26. (In Russ.)

Карнап, Р., Ган, Г., Нейрат, О. (2005). Научное миропонимание – Венский кружок. Пер. с нем. Я. Шрамко. Логос. № 2(47). С. 13-26.

Carnap, R., Gahn, G., Neurath, O. (2005). Scientific worldview – Vienna Circle. Shramko, J. (transl.). Logos. no. 2 (47). pp. 13-26. (In Russ.)

Кассирер, Э. (2002). Философия символических форм. В 3-х т. Пер. с нем. М.; СПб. Университетская книга.

Cassirer, E. (2002). Philosophy of Symbolic Forms. In 3 vol. Moscow, St. Petersburg. (In Russ.)

Крафт, В. (2003). Венский кружок. Возникновение неопозитивизма. Пер. с англ. А. Никифорова. М. Идея-Пресс.

Kraft, W. (2003). Vienna Circle. The emergence of neopositivism. Nikiforov, A. (transl.). Moscow. (In Russ.).

Мамардашвили, М. К. (1992). Вена на заре ХХ века. Мамардашвили М. К. Как я понимаю философию. М. Изд. группа «Прогресс», «Культура». 2-е изд. С. 388-403.

Mamardashvili, M. K. (1992). Vienna at the dawn of the twentieth century. Mamardashvili M. K. As I understand philosophy. Moscow. pp. 388-403. (In Russ.)

Сафрански, Р. (2002). Хайдеггер: германский мастер и его время. Пер. с нем. М. Молодая Гвардия.

Safranski, R. (2002). Heidegger: Germanic Master and His Time. Moscow. (In Russ.)

Смирнов, С. А. (2020). Онтологическая установка (к вопросу о смысле понятия) Философия науки. № 2. С. 3-20.

Smirnov, S. A. (2020). Ontological Proposition (on the question of the meaning of the concept). Philosophy of Science. no. 2. pp. 3-20. (In Russ.)

Смирнов, С. А. (2021). Философский Давос как повод для развода. Версия М. Фридмана. Часть 1. Respublica Literaria. Т. 2. № 1. С. 62-83.

Smirnov, S. A. (2021). Philosophical Davos as a reason for divorce. M. Fridman’s version. Part 1. Respublica Literaria. Vol. 2. no. 1. pp. 62-83. (In Russ.)

Стролл, А. (2020). Аналитическая философия: двадцатый век. Пер. с англ. В. В. Целищева. М. Канон+ РООИ «Реабилитация».

Stroll, A. (2020). Analytical philosophy: the twentieth century. Tselischev, V. V. (transl.). Moscow. (In Russ.)

Фридман, М. (2021). Философия на перепутье: Карнап, Кассирер и Хайдеггер. Пер. с англ. В. В. Целищева. М. Канон+ РООИ «Реабилитация».

Friedman, M. (2021). Parting of the Ways: Carnap, Cassirer and Heidegger. Tselischev, V. V. (transl.). Moscow. (In Russ.)

Хайдеггер, М. (2007). Что такое метафизика? Пер. с нем. В. В. Бибихина. М. Академический проект.

Heidegger, M. (2007). What is metaphysics? Bibikhin, V. V. (transl.). Moscow. (In Russ.)

Хайдеггер, М. (2013). Основные понятия метафизики. Мир – конечность – одиночество. Пер. с нем. В. В. Бибихина, А. В. Ахутина, А. П. Шурбелева. СПб. Владимир Даль.

Heidegger, M. (2013). Basic concepts of metaphysics. The world – finitude – loneliness. Bibikhin, V. V., Akhutin, A. V., Shurbelev, A. P. (transl.). St. Petersburg.

Целищев, В. В. (2000). Будущее философии XXI века: аналитическая или континентальная философия? Философия науки. № 2(8). С. 13-20.

Tselishchev, V. V. (2000). The future of philosophy in the XXI century: analytical or continental philosophy? Philosophy of Science. no. 2(8). pp. 13-20. (In Russ.)

Чехов, А. П. (1980). Письмо Орлову И. И. 22 февраля 1899 г., г. Ялта. Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем. В 30 т. Т. 8. М. Наука. С. 99.

Chekhov, A. P. (1980). Letter to I. I. Orlov. February 22, 1899, Yalta. Chekhov A. P. Complete Works and Letters. In 30 vol. Vol. 8. Moscow. p. 99. (In Russ.)

Published

2021-06-23

Versions

How to Cite

Smirnov С. А. . (2021). Philosophical Davos as a reason for divorce. M. Fridman’s version. Part 2. Respublica Literaria, 2(2), 50–73. https://doi.org/10.47850/RL.2021.2.2.50-73