Phenomenology of cinema in philosophy of postmodernism

Authors

  • Jamile Skandarbekovna Satybaldieva Eurasian National University named after L. Gumilyov (Kazakhstan)

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2021.2.1.118-128

Keywords:

postmodernism, philosophy, cinematography, cinema, Jean-Francois Lyotard, Henri Bergson, Michel Foucault, Roland Barth and Jean Baudrillard.

Abstract

The article focuses on the issue of phenomenon of cinema in works of Jean-Francois Lyotard, Henri Bergson, Roland Barth, Michel Foucault and Jean Baudrillard.

Postmodern methodology allows one to view cinema as a “deconstruction” of both cultural and socio-political discourse. Based on the analysis of the works of philosophers, the author generalizes the phenomenological characteristics of the cinema of postmodernism, such as the hypnotic ritualism of cinema; devaluation of meta-narratives; and appeal to the absolute “banal” and “hyper-realities”. It is noted that the spread of postmodern tendencies in modern cinema is manifested in drama, imagery, stylistics, montage and other components of the creative process.

The author concludes that Jean-Francois Lyotard, Henri Bergson, Roland Barthes, Michel Foucault and Jean Baudrillard have laid the foundations for understanding the unity of philosophy and cinema in the modern world.

Author Biography

Jamile Skandarbekovna Satybaldieva , Eurasian National University named after L. Gumilyov (Kazakhstan)

PhD student of Eurasian National University

References

Аронсон, О. В. (2009). Обыденное возвышенное (кино по Жан-Франсуа Лиотару). Философский журнал. № 1(2). С. 117-126.

Aronson, O. V. (2009). Ordinary sublime (cinema by Jean-Francois Lyotard). Philosophical journal. no. 1(2). pp. 117-126. (In Russ.)

Барт, Р. (1984). Третий смысл. Исследовательские заметки о нескольких фотограммах Эйзенштейна. Строение фильма: сборник статей. Сост. К. Разлогов. М.: Радуга.

Barth, R. (1984). Third meaning. Research notes on several of Eisenstein's photograms. In Razlogov, K. (comp.). The structure of the film (collection of articles). Moscow. (In Russ.)

Барт, Р. (2008). Мифологии. М.: Академический проект. 351 с.

Barth, R. (2008). Mythology. Moscow. 351 p. (In Russ.)

Барт, Р. (1992). Дидро, Брехт, Эйзенштейн. Как всегда – об авангарде. Антология французского театрального авангарда. Вступ. ст., сост., пер. и коммент. С. Исаева. М.: ГИТИС.

Barth, R. (1992). Diderot, Brecht, Eisenstein. In Isaeva, C. (comp.). As always - about the vanguard. Anthology of the French avant-garde theater. Moscow. (In Russ.)

Барт, Р. (2017а). Кино право и кино левое. Пер. Я. Бражникова, А. Болгова. 21.01.2017. Cineticle. Интернет-журнал об авторском кино. [Электронный ресурс]. URL: https://cineticle.com/projects-texts/barthescinema-droite-et-gauche (дата обращения: 12.02.2020).

Barth, R. (2017a). Cinema is right and cinema is left. Transl. Brazhnikova Y., Bolgova A. 21.01.2017. Cineticl. Internet magazine about auteur cinema. [Online]. Available at: https://cineticle.com/projects-texts/barthescinema-droite-et-gauche (Accessed: 12 February 2020). (In Russ.)

Барт, Р. (2017б). Выходя из кинотеатра. Пер. Н. Красавина. 21.01.2017. Cineticle. Интернет-журнал об авторском кино. [Электронный ресурс]. URL: http://cineticle.com/chapters/1438-barthessortantducinema.html (дата обращения: 12.02.2020).

Barth, R. (2017b). Leaving the cinema. Transl. Krasavina, N. 21.01.2017. Cineticle. Internet magazine about auteur cinema. [Online]. Available at: http://cineticle.com/chapters/1438-barthessortantducinema.html (Accessed: 12 February 2020). (In Russ.)

Бергсон, А. (1992). Собрание сочинений в четырех томах. Т. 1. М.: Московский клуб. С. 160-325.

Bergson, A. (1992). Collected works in four volumes. Vol. 1. Moscow. pp. 160-325. (In Russ.)

Бергсон, А. (2010). Два источника морали и религии. Пер. с фр., послесловие, примечания А. Б. Гофмана. 2-е изд., испр. М.: КДУ. 288 с.

Bergson, A. (2010). Two sources of morality and religion. Transl. Hoffman, A. B. Moscow. 288 p. (In Russ.)

Бергсон, А. (2019). Творческая эволюция. М.: Академический проект. 319 с.

Bergson, A. (2019). Creative evolution. Moscow. 319 p. (In Russ.)

Бодрийяр, Ж. (2014). Прозрачность зла. М.: Добросвет, 2014. 260 с.

Baudrillard, J. (2014). The transparency of evil. Moscow. 260 p. (In Russ.)

Бодрийяр, Ж. (2016). Симулякры и симуляции. Пер. с фр. А. Качалова. М.: Издательский дом «ПОСТУМ». 240 с.

Baudrillard, J. (2016). Simulacra and Simulations. Transl. Kachalova, A. Moscow. 240 p. (In Russ.)

Делëз, Ж. (1998). Логика смысла. Фуко М. Theatrum philosophicum. Пер. с фр. Я. Я. Свирского. М.: Раритет; Екатеринбург: Деловая книга, 1998. 480 с.

Deleuze, J. (1998). The logic of meaning. Foucault M. Theatrum philosophicum. Transl. Svirsky, Ya. Ya. Moscow; Yekaterinburg. 480 p. (In Russ.)

Делёз, Ж., Гваттари, Ф. (2005). Трактат о номадологии. Пер. с фр. В. Мерлина. Новый круг. № 2(92). С. 183-187.

Deleuze, J., Guatari, F. (2005). Treatise on nomadology. Transl. Merlin, V. New circle. no. 2(92). pp. 183-187. (In Russ.)

Деррида, Ж. (1999). Голос и феномен. М.: Алетейя. 208 с.

Derrida, J. (1999). Voice and Phenomenon. Moscow. 208 p. (In Russ.)

Деррида, Ж. (2007). Письмо и различие. М.: Академический Проект. 496 с.

Derrida, J. (2007). Writing and distinction. Moscow. 496 p. (In Russ.)

Лиотар, Ж.-Ф. (1998). Состояние постмодерна. М.: Ин-т эксперим. социологии; СПб.: Алетейя. 159 с.

Lyotard, J.-F. (1998). Postmodern state. Moscow, St. Petersburg. 159 p. (In Russ.)

Фуко, М. (2016). Сад, сержант секса. Пер. Н. Архипов. 09.11.2016. [Электронный ресурс]. URL: https://syg.ma/@nikita-archipov/mishiel-fuko-sad-sierzhant-sieksa (дата обращения: 12.02.2020)

Foucault, M. (2016). Sad, sex sergeant. Transl. Arkhipov, N. 09.11.2016. [Online]. Available at: URL: https://syg.ma/@nikita-archipov/mishiel-fuko-sad-sierzhant-sieksa (Accessed: 12 February 2020). (In Russ.)

Фуко, М. (2013). Анти-ретро. Пер. В. Лазарев. 15.10.2013. Cineticle. Интернет-журнал об авторском кино. [Электронный ресурс]. URL: https://cineticle.com/materials/interview/foucault-interview (дата обращения: 12.01.2021).

Foucault, M. (2013). Anti-retro. Transl. Lazarev, V. 10.15.2013. Cineticle. Internet magazine about auteur cinema. [Online]. Available at: https://cineticle.com/materials/interview/foucault-interview (Accessed: 12 January 2021). (In Russ.)

Тойнби, А. Дж. (2001). Постижение истории. Пер. с англ. Е. Д. Жаркова. М.: Рольф. 637 с.

Toynbee, A.J. (2001). Comprehension of history. Transl. Zharkov, E. D. Moscow. 637 p. (In Russ.)

Published

2021-03-28

How to Cite

Satybaldieva Д. С. . (2021). Phenomenology of cinema in philosophy of postmodernism. Respublica Literaria, 2(1), 118–128. https://doi.org/10.47850/RL.2021.2.1.118-128