Forms of Ethnic Identity and Strategies of Interethnic Integration of Young People in the Urban Community. Analysis of the Results of the Study

Authors

  • Olga Persidskaya Institute of Philosophy and Law of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2021.2.3.85-103

Keywords:

ethnic identity, interethnic integration, interviews, youth, multiethnic community

Abstract

The article provides an analysis of the results of a sociological study conducted in the form of interviews with Novosibirsk residents aged 14 to 19 years. The study was aimed at identifying the forms of ethnic identity in modern youth and the relationship of these forms with the strategies of interethnic integration. It is shown that different combinations of indicators of the severity and valence of ethnic identity form a set of forms of ethnic identity. This allows us to get away from a one-dimensional interpretation of this phenomenon. The identified forms of ethnic identity differ both in the content of what is invested in the understanding of one's own ethnic identity and in the choice of strategies for interethnic interaction. Based on the analysis of the research results, three forms of ethnic identity are described: pronounced, nominal and distant. It is shown that an intercultural and culturally oriented strategy of interethnic interaction corresponds to a pronounced form of ethnic identity, and an omniculturalism to a distant form.

Author Biography

Olga Persidskaya , Institute of Philosophy and Law of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

Junior Researcher of the Institute of Philosophy and Law of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

References

Абрамова, М. А., Костюк, В. Г., Гончарова, Г. С. (2013). Самоидентификация и межэтнические установки социокультурных типов молодежи: этническое и региональное. Вестник Новосибирского государственного университета. Т. 11. № 4. С. 85-92.

Abramova, M. A., Kostyuk, V. G., Goncharova, G. S. (2013). Self-identification and Interethnic Attitudes of Sociocultural Types of Youth: Ethnic and Regional. Vestnik NSU. Vol. 11. no. 4. pp. 85-92. (In Russ.)

Абрамова, М. А., Гончарова, Г. С., Костюк, В. Г. (2014). Социокультурные типы молодежи: этнический и региональный аспекты. Новосибирск.

Abramova, M. A., Goncharova, G. S., Kostyuk, V. G. (2014). Sociocultural Types of Youth: Ethnic and Regional Aspects. Novosibirsk. (In Russ.)

Абрамова, М. А., Гончарова, Г. С., Костюк, В. Г. (2018). Типы идентичности молодежи и взаимодействие в межэтническом пограничье. Русич. Т. 51. № 1. С. 282-297.

Abramova, M. A., Goncharova, G. S., Kostyuk, V. G. (2018). Types of Youth Identity and Interaction in the Interethnic Borderlands. Rusich. Vol. 51. no. 1. pp. 282-297. (In Russ.)

Белановский, С. А. (2001). Глубокое интервью: Учебное пособие. М. Никколо-Медиа.

Belanovskiy, S. A. (2001). Deep Interview: A Study Guide. Moscow. (In Russ.)

Волков, Ю. Г., Войтенко, В. П., Воденко, К. В., Глушкова, С. А., Денисова, Г. С., Лубский, А. В., Сериков, А. В. (2016). Конструирование общероссийской идентичности в контексте межэтнического и межрелигиозного взаимодействия. Ростов-на-Дону.

Volkov, Yu. G., Voitenko, V. P., Vodenko, K. V., Glushkova, S. A., Denisova, G. S., Lubsky, A. V., Serikov, A. V. (2016). Constructing an All-Russian Identity in the Context of Interethnic and Interreligious Interaction. Rostov-on-Don. (In Russ.)

Григорьев, Д. С., Батхина, А. А., Дубров, Д. И. (2018). Ассимиляционизм, мультикультурализм, этнический дальтонизм и поликультурализм в российском контексте. Культурно-историческая психология. Т. 14. № 2. С. 53-65. DOI: 10.17759/chp.2018140206.

Grigoriev, D. S., Batkhina, A. A., Dubrov, D. I. (2018). Assimilationism, Multiculturalism, Ethnic Color Blindness and Polyculturalism in the Russian Context. Cultural-Historical Psychology. Vol. 14. no. 2. pp. 53-65. DOI: 10.17759/chp.2018140206. (In Russ.)

Домашев, А. Н., Прокопьева, Н. В. (2018). Этническая идентичность в контексте процессов межэтнической интеграции. Социальная интеграция и развитие этнокультур в Евразийском пространстве. № 6-1. С. 433-439.

Domashev, A. N., Prokopyeva, N. V. (2018). Ethnic Identity in the Context of the Processes of Interethnic Integration. Social Integration and Development of Ethnocultures in the Eurasian Space. no. 6-1. pp. 433-439. (In Russ.)

Иванова, А. В., Филиппова, Н. И. (2016). Модели организации непрерывного этнокультурного и поликультурного образования. Педагогическое образование в России. № 3. С. 206-212.

Ivanova, A. V., Filippova, N. I. (2016). Models of the Organization of Continuous Ethnocultural and Multicultural Education. Pedagogical Education in Russia. no. 3. pp. 206-212. (In Russ.)

Козырев, Г. И. (2008). Политическая конфликтология. М.

Kozyrev, G. I. (2008). Political Conflictology. Moscow. (In Russ.)

Куропятник, А. И., Куропятник, М. С. (2018). Интеркультурализм: постмультикультуральный дискурс социальной интеграции. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. Т. 18. № 2. С. 250-261.

Kuropyatnik, A. I., Kuropyatnik, M. S. (2018). Interculturalism: A Post-Multicultural Discourse of Social Integration. RUDN Journal of Sociology. Vol. 18. no. 2. pp. 250-261. (In Russ.)

Науменко, Л. И. (2004). Идентичность этническая. Социология: Энциклопедия. Сост. А. А. Грицанов, В. Л. Абушенко, Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В. Терещенко. М. Книжный Дом. С. 350-351.

Naumenko, L. I. (2004). Ethnic Identity. In Gritsanov, A. A., Abushenko, V. L., Evelkin, G. M., Sokolova G. N., Tereshchenko, O. V. (comp.) Sociology: An Encyclopedia. Moscow. pp. 350-351. (In Russ.)

Персидская, О. А. (2020). Межэтнические солидарность и интеграция: теоретические модели и практические подходы в образовательном процессе. Философия образования. Т. 20. № 3. С. 128-140.

Persidskaya, O. A. (2020). Interethnic Solidarity and Integration: Theoretical Models and Practical Approaches in the Educational Process. Philosophy of Education. Vol. 20. no. 3. pp. 128-140. (In Russ.)

Платонов, Ю. П. (2003). Основы этнической психологии. СПб.

Platonov, Yu. P. (2003). Fundamentals of Ethnic Psychology. St. Petersburg. (In Russ.)

Попков, Ю. В. (2015). Мультикультурализм, интеркультурализм, интернационализация в социокультурной динамике. Сибирский философский журнал. Т. 13. № 2. С. 48-55.

Popkov, Yu. V. (2015). Multiculturalism, Interculturalism, Internationalization in Socio-cultural Dynamics. Siberian Philosophical Journal. Vol. 13. no. 2. pp. 48-55. (In Russ.)

Сергеева, Н. Н. (2019). Этнокультурное образование как ресурс гармонизации этнического и гражданского компонента в структуре идентичности личности. Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. № 5. С. 59-64.

Sergeeva, N. N. Ethnocultural Education as a Resource for Harmonizing the Ethnic and Civic Component in the Structure of a Person’s Identity. Humanities, Socio-economic and Social Sciences. no. 5. pp. 59-64. (In Russ.)

Солдатова, Г. У. (1998). Психология межэтнической напряженности. М. Смысл.

Soldatova, G. U. (1998). Psychology of Interethnic Tension. Moscow. (In Russ.)

Цапенко, И. П., Монусова, Г. А. (2017). Интеграционный потенциал этнокультурного разнообразия в европейских социумах. Полис. Политические исследования. № 4. С. 90-105.

Tsapenko, I. P., Monusova, G. A. (2017). Integration Potential of Ethnocultural Diversity in European Societies. Polis. Political Studies. no. 4. pp. 90-105. (In Russ.)

Badea, C. (2017). Group Ideologies. In Moghaddam, F. M. (ed.) The SAGE Encyclopedia of Political Behavior. Vol. 2. London. SAGE Publications. p. 345

Benet-Martínez, V. (2012). Multiculturalism: Cultural, Social, and Personality Processes. In Deaux K., Snyder, M. (eds.) Oxford Handbook of Personality and Social Psychology. Oxford. Oxford University Press. pp. 623-648.

Berry, J. W. (1999). Aboriginal Cultural Identity. The Canadian Journal of Native Studies. Vol. 19(1). pp. 1-36.

Guimond, S., de la Sablonnière, R., Nugier, A. (2014). Living in a Multicultural World: Intergroup Ideologies and the Societal Context of Intergroup Relations. European Review of Social Psychology. Vol. 25. pp. 142-188.

Moghaddam, F. M. (2012). The Omnicultural Imperative. Culture & Psychology. Vol. 18. no. 3. pp. 304-330. DOI: https://doi.org/10.1177/1354067X12446230

Phinney, J. S. (1989). Stages of Ethnic Identity Development in Minority Group Adolescents. The Journal of Early Adolescence. no 9. pp. 34-49. DOI: 10.1177/0272431689091004

Phinney, J. S., Ong, A. D. (2007). Conceptualization and Measurement of Ethnic Identity: Current Status and Future Directions. Journal of Counseling Psychology. no. 54. pp. 271-281. DOI: 10.1037/0022-0167.54.3.271

Prashad, V. (2003). Bruce Lee and the Anti-Imperialism of Kung Fu: A Polycultural Adventure. Positions: East Asia Cultures Critique. Vol. 11. no 1. pp. 51-89.

Zapata-Barrero, R. (2015). Interculturalism: Main Hypothesis, Theories and Strands. In Zapata-Barrero, R. (ed.) Interculturalism in Cities. Concept, Policy and Implementation. Cheltenham. Edward Elgar Publishing.

Published

2021-09-15

How to Cite

Persidskaya О. А. (2021). Forms of Ethnic Identity and Strategies of Interethnic Integration of Young People in the Urban Community. Analysis of the Results of the Study. Respublica Literaria, 2(3), 85–103. https://doi.org/10.47850/RL.2021.2.3.85-103