Ayazbekova S. Sh. Tengrism and dual faith of the turkic-mongolian peoples

Authors

  • Sabina Sharipovna Ayazbekova Lomonosov Moscow State University, Kazakhstan branch

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2020.1.2.150-165

Keywords:

Turkic-Mongolian world, Nomadic world civilization, Settled world civilization, Tengrism, Buddhism, Islam, Christianity, dual faith

Abstract

The article is dedicated to the analysis of the spread of Buddhism, Christianity and Islam among the Turkic-Mongol peoples that have originally professed Tengrism. Contemporary revival of Tengrism manifests itself both institutionally (via state and public support) and in everyday practice as the continuation of a living cultural tradition that has been passed down from generation to generation for a millennia and has been seen as a worldview, a way of life and a life guidance. The author concludes that Tengrism has ensured preservation of identity, stability and integrity of the Turkic-Mongolian world within the phenomenon of dual faith, while the spread of Buddhism, Christianity and Islam have set the dynamics of its development on the basis of intercivilizational interaction.

Author Biography

Sabina Sharipovna Ayazbekova , Lomonosov Moscow State University, Kazakhstan branch

Academician of the IASHE (Great Britain) and RANS (Russia), Doctor of Philosophical Sciences, Professor Lomonosov Moscow State University, Kazakhstan branch

References

Абдулагатов, З. М. (2018). «Народный» ислам: особенности социологического анализа. История, археология и этнография Кавказа. Т. 144. № 3. С. 95-108.

Abdulagatov, Z. M. (2018). “Popular” Islam: Features of Sociological Analysis. History, archeology and ethnography of the Caucasus. Vol. 144. № 3. pp. 95-108. (In Russ.)

Абрамова, М.А. (2003). Идеи гуманизма в культуре и образовании Якутии. Якутск.

Abramova, M. A. (2003). Ideas of humanism in the culture and education of Yakutia. Yakutsk (In Russ.).

Алтайцам следует принять буддизм. (2015). ИА REGNUM. 20 сент. [Электронный ресурс]. URL: https://regnum.ru/news/society/1974843.html (Дата обращения: 03.10.2020).

The Altaians should accept Buddhism. (2015). IA REGNUM. 20 Sept. [Online]. URL: https://regnum.ru/news/society/1974843.html (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Аязбекова, С. Ш. (2014). Функции музыки в воспитании детей (на примере тюркской культуры). Субъект и объект познания в проекции образовательных методик и психологических концепций. 82-ая Международная научно-практическая конференция. Лондон. [Электронный ресурс]. URL: http://gisap.eu/ru/node/50325 (Дата обращения: 03.10.2020).

Ayazbekova, S. Sh. (2014). The functions of music in raising children (on the example of Turkic culture). In Subject and Object of Cognition in the Projection of Educational Methods and Psychological Concepts. The 82nd International Scientific and Practical Conference. London. [Online]. URL: http://gisap.eu/ru/node/50325 (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Аязбекова, С. Ш. (2019а). Цивилизации Великой Степи. Нур-Султан.

Ayazbekova, S. Sh. (2019a). Civilizations of the Great Steppe. Nur-Sultan. (In Russ.)

Аязбекова, С. Ш. (2019б). Культура и искусство Великой Степи. Нур-Султан.

Ayazbekova, S. Sh. (2019b). Culture and art of the Great Steppe. Nur-Sultan. (In Russ.)

Баялиева, Т. Д. (1989). Пережитки шаманства у киргизов. Научные чтения памяти академика АН Киргизской ССР С. И. Ильясова. Фрунзе.

Bayaliyeva, T. D. (1989). Remnants of shamanism among the Kirghiz. In Scientific readings in memory of S. I. Ilyasov, Academician of the Academy of Sciences of the Kirghiz SSR. Frunze. (In Russ.)

Бонгард-Левин, Г. М. (1973). Индия эпохи Маурьев. М.

Bongard-Levin, G. M. (1973). India of the Mauryan era. Moscow. (In Russ.)

Буддизм и шаманы. (2011). [Электронный ресурс]. URL: http://www.dharmakaya.ru/forum/index.php?topic=17.0 (Дата обращения: 03.10.2020).

Buddhism and the shamans. (2011). [Online]. URL: http://www.dharmakaya.ru/forum/index.php?topic=17.0 (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Генепп, А. Ван. (1999). Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. Пер с франц. Ю. В. Иванова. М. 198 с.

Genepp A. Van. (1999). The rites of the passage. Systematic study of rituals. Transl. from the French by Y. V. Ivanova. Moscow. 198 pp. (In Russ.)

Гоголев, А.И. (2017). Основы тенгрианства в якутских религиозных верованиях в XVII-XIX вв. [Электронный ресурс]. URL: https://tengrifund.ru/osnovy-tengrianstva-v-yakutskix-religioznyx-verovaniyax.html (Дата обращения: 03.10.2020).

Gogolev, A. I. (2017). Fundamentals of Tengrianism in Yakut religious beliefs in the XVII-XIX centuries. [Online]. URL: https://tengrifund.ru/osnovy-tengrianstva-v-yakutskix-religioznyx-verovaniyax.html (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Данилова, Н. К. (2010). Якутское традиционное жилище: пространственные и ритуальные измерения: автореф. дис. … канд. ист. наук. Томск. [Электронный ресурс]. URL: https://www.dissercat.com/content/yakutskoe-traditsionnoe-zhilishche (Дата обращения: 03.10.2020).

Danilova, N. K. (2010). Yakut traditional dwelling: spatial and ritual dimensions. Сand. historical sci. diss. Abstr. Tomsk. [Online]. URL: https://www.dissercat.com/content/yakutskoe-traditsionnoe-zhilishche (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Делез, Ж., Гваттари, Ф. (2007). Капитализм и шизофрения. Т. 2: Тысяча плоскостей. Пер. с франц. Б. Г. Нуржанова. Тамыр. 2007. № 1.

Deleuze, G., Guattari, F. (2007). Capitalism and schizophrenia. Vol. 2. A thousand planes. Transl. from the French by B. G. Nurzhanova. Tamyr. 2007. no 1. (In Russ.)

Житинев, С. Ю. (2012). Религиозное паломничество в христианстве, буддизме и мусульманстве: социокультурные, коммуникационные и цивилизационные аспекты. М.

Zhitinov, S. Y. (2012). Religious Pilgrimage in Christianity, Buddhism and Islam: Socio-Cultural, Communication and Civilizational Aspects. М. (In Russ.)

Жуковская, Н. Л. (1977). Ламаизм и ранние формы религии. М.

Zhukovskaya, N. L. (1977). Lamaism and early forms of religion. Moscow. (In Russ.)

Зайцев, Д. М. (2017). Паломничество в буддизме: истоки, традиция, особенности. Вестник Полоцкого государственного университета. Серия Е. Педагогические науки. Философия. № 15. С. 127-131.

Zaytsev, D. M. (2017). Pilgrimage in Buddhism: Origins, Tradition, Features. Bulletin of Polotsk State University. E Series. Pedagogical Sciences. Philosophy. no 15. pp. 127-131.

(In Russ.)

Какая вера у киргизов: от китайских летописей до современности. (2019). Hranitel.club. 07 сент. [Электронный ресурс]. URL: https://hranitel.club/2429-kakaya-vera-u-kirgizov (Дата обращения: 03.10.2020).

What is the faith of the Kirghiz: from the Chinese chronicles to the present (2019). Hranitel.club. 07 Sept. [Online]. URL: https://hranitel.club/2429-kakaya-vera-u-kirgizov (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Литвинов, В. П. (2018). «Народный ислам» как синтез язычества и мусульманской религии в Туркестане: паломнический аспект. Исламоведение. Т. 9. № 1. С. 54-65.

Litvinov, V. P. (2018). “Popular Islam” as a synthesis of paganism and Muslim religion in Turkestan: the pilgrimage aspect. Islamic Studies. Vol. 9. no 1. pp. 54-65. (In Russ.)

Мальцев, В. (2015). Романтики арийского евразийства. Культ Тенгри завоевывает популярность в тюркских регионах России и СНГ. НГ – Религии. 21 янв. [Электронный ресурс]. URL: https://www.ng.ru/ng_religii/2015-01-21/6_tengri.html (Дата обращения: 03.10.2020).

Maltsev, V. (2015). Romantics of Aryan Eurasianism. The Tengri cult is gaining popularity in the Turkic regions of Russia and the CIS. NG – Religions. 21 Jan. [Online]. URL: https://www.ng.ru/ng_religii/2015-01-21/6_tengri.html (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Назарбаев, Н. А. (2015). Выступление Президента Казахстана Н. Назарбаева на VIII Астанинском экономическом форуме (г. Астана, 22 мая 2015 года). Zakon.kz. [Электронный ресурс]. URL: https://www.zakon.kz/4713890-vystuplenie-prezidenta-kazakhstana.html (Дата обращения: 03.10.2020)

Nazarbayev, N. A. (2015). Speech of the President of Kazakhstan N. Nazarbayev at the VIII Astana economic forum (Astana, may 22, 2015). Zakon.kz. [Online]. URL: https://www.zakon.kz/4713890-vystuplenie-prezidenta-kazakhstana.html (Accessed: 03 October 2020) (In Russ.)

Самигуллина, Э. (2014). Фатих Сибагатуллин: «Я все спрашивал у Шаймиева про Бога, про Аллаха...». БИЗНЕС Online. 19 сент. [Электронный ресурс]. URL: https://www.business-gazeta.ru/article/114724

Samigullina, E. (2014). Fatih Sibagatullin: “I kept asking Shaimiev about God, about Allah ...”. BIZNES Online. 19 Sept. [Online]. URL: https://www.business-gazeta.ru/article/114724 (In Russ.)

Ушаков, В. Н. (2005). Политический ислам в Центральной Азии. М.; Бишкек. 206 с.

Ushakov, V. N. (2005). Political Islam in Central Asia. Moscow. Bishkek. 206 pp. (In Russ.)

Фролова, Л. Н. (2006). «Народный ислам» и мечеть: социологический анализ (на материалах Республики Адыгея): дис. … канд. социол. наук. Майкоп. 228 с. [Электронный ресурс]. URL: https://www.twirpx.com/file/2713991/ (Дата обращения: 03.10.2020).

Frolova, L.N. (2006). “Popular Islam” and the mosque: a sociological analysis (based on the materials of the Republic of Adygea). Сand. social sci. diss. Maykop. 228 pp. [Online]. URL: https://www.twirpx.com/file/2713991/ (Accessed: 03 October 2020). (In Russ.)

Юсфин, А. Г. (2010). О народной музыкотерапии. Музыкальная психология и психотерапия. Научно-методический журнал для музыкантов, психологов и психотерапевтов. № 5. С. 109-120.

Yusfin, A. G. (2010). On folk music therapy. Musical psychology and psychotherapy. Scientific and methodological journal for musicians, psychologists and psychotherapists. no 5. pp. 109-120. (In Russ.)

Gökbel, A. (2002). Kıpçaklarda Sosyo-Kültürel ve Dini Yapı. Türkler Ansiklopedisi (Türkiye Yayınları). Ankara.

Gökbel, A. (2002). Socio-Cultural and Religious Structure of the Kipchaks. Turkish Encyclopedia (Turkey Publications). Ankara.

Tümer, G, Küçük, А., Küçük, М. А. (2009). Dinler Tarihi. Ankara.

Tümer, G, Küçük, A., Küçük, M. A. (2009). History of Religions. Ankara.

Published

2020-12-10

How to Cite

Ayazbekova С. Ш. . (2020). Ayazbekova S. Sh. Tengrism and dual faith of the turkic-mongolian peoples. Respublica Literaria, 1(2), 150–165. https://doi.org/10.47850/RL.2020.1.2.150-165