The Genealogy of Reason as the Historical Context for Neorationalism

Authors

  • Oleg Lunev-Korobskii

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2025.6.3.59-80

Keywords:

reason, rationality, Ray Brassier, Peter Wolfendale, Reza Negarestani, neorationalism

Abstract

The article is the first step in examining neorationalism as a philosophical program. Through a historical-philosophical reconstruction, it traces the evolution of conceptions of reason by analyzing major shifts in thought – from ancient logocentrism to postmodernism and critical theory. The study reveals a fundamental continuity in the idea of reason as an anthropomorphically oriented quasi-monotheism, as well as crisis vectors tied to the secularization, relativization, and technocratization of rationality. Via this framework the paper lays the ground for systematical clarification of neorationalism as a synthesis of analytically-critical approach rooted in classical rationalism, and speculative enthusiasm in regard to metaphysics which is largely inspired by postmodernism.

Author Biography

Oleg Lunev-Korobskii

Junior Researcher

References

Аристотель. (1976). Сочинения: в 4 т. Т. 1. М.: Мысль.

Aristotle. (1976). Works in 4 vols. Vol. 1. Moscow. (In Russ.)

Беньямин, В. (2012). Капитализм как религия. Беньямин, В. Учение о подобии. Медиаэстетические произведения. М.: РГГУ. С. 100-108.

Benjamin, W. (2012). Capitalism as Religion. In Benjamin W. Doctrine of the Similar. Media-Aesthetic Writings. Moscow. Pp. 100-108. (In Russ.)

Бодрийяр, Ж. (2000). Символический обмен и смерть. М.: Добросвет.

Baudrillard, J. (2000). Symbolic Exchange and Death. Moscow. (In Russ.)

Брассье, Р. (2017). Понятия и объекты. Логос. Т. 27. № 3. С. 228-260.

Brassier, R. (2017). Concepts and Objects. Logos. Vol. 27. No. 3. Pp. 228-260. (In Russ.)

Вебер, М. (2020). Протестантская этика и дух капитализма. М.: АСТ.

Weber, M. (2020). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Moscow. (In Russ.)

Вольф, М. Н. (2012). Философский поиск: Гераклит и Парменид. СПб: Изд-во Русской христианской гуманитарной академии.

Wolf, M. N. (2012). Philosophical Inquiry: Heraclitus and Parmenides. St. Petersburg. (In Russ.)

Гегель, Г. В. Ф. (2000). Феноменология духа. М.: Наука.

Hegel, G. W. F. (2000). The Phenomenology of Spirit. Moscow. (In Russ.)

Декарт, Р. (1989а). Первоначала философии. Декарт, Р. Сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Мысль. С. 297-422.

Descartes, R. (1989a). Principles of Philosophy. In Descartes, R. Works in 2 vols. Vol. 1. Moscow. Pp. 297-422. (In Russ.)

Декарт, Р. (1989б). Правила для руководства ума. Декарт, Р. Сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Мысль. С. 77-153.

Descartes, R. (1989b). Rules for the Direction of the Mind. In Descartes, R. Works in 2 vols. Vol 1. Moscow. Pp. 77-153. (In Russ.)

Декарт, Р. (1989в). Рассуждение о методе, чтобы верно направлять свой разум и отыскивать истину в науках. Декарт, Р. Сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Мысль. С. 250-296.

Descartes, R. (1989c). Discourse on the Method of Rightly Conducting One’s Reason and of Seeking Truth in the Sciences. In Descartes, R. Works in 2 vols. Vol. 1. Moscow. Pp. 250-296. (In Russ.)

Делез, Ж. (2011). Логика смысла. М.: Академический Проект.

Deleuze, G. (2011). The Logic of Sense. Moscow. (In Russ.)

Делез, Ж., Гваттари, Ф. (2009). Что такое философия? М.: Академический Проект.

Deleuze, G., Guattari, F. (2009). What is Philosophy? Moscow. (In Russ.)

Деррида, Ж. (1999). Голос и феномен и другие работы по теории знака Гуссерля. СПб.: Алетейя.

Derrida, J. (1999). Speech and Phenomena and Other Essays on Husserl’s Theory of Signs. St. Petersburg. (In Russ.)

Деррида, Ж. (2000). О Грамматологии. М.: Ad Marginem.

Derrida, J. (2000). Of Grammatology. Moscow. (In Russ.)

Джеймисон, Ф. (2019). Постмодернизм, или Культурная логика позднего капитализма. М.: Изд-во Института Гайдара.

Jameson, F. (2019). Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Moscow. (In Russ.)

Дрекслер, Э. (2014). Всеобщее благоденствие. Как нанотехнологическая революция изменит цивилизацию. М.: Изд-во Института Гайдара.

Drexler, E. (2014). Radical Abundance. How A Revolution in Nanotechnology Will Change Civilisation. Moscow. (In Russ.)

Кант, И. (1994). Ответ на вопрос: Что такое просвещение? Кант, И. Сочинения: в 8 т. Т. 8. М.: Чоро. С. 29-37.

Kant, I. (1994). An Answer to the Question: What Is Enlightenment? In Kant, I. Works in 8 vols. Vol 8. Moscow. Pp. 29-37. (In Russ.)

Кант, И. (2006). Сочинения на немецком и русском языках. Т. 2. Критика чистого разума: в 2 ч. Ч. 1. М.: Наука.

Kant, I. (2006). Works in Deutsch and Russian. Vol. 2. Critique of Pure Reason. In 2 parts. Pt. 1. Mocsow. (In Russ.)

Карнап, Р. (1959). Эмпиризм, семантика и онтология. Карнап, Р. Значение и необходимость. Исследование по семантике и модальной логике. М.: Изд-во иностранной литературы. С. 298-320.

Carnap, R. (1959). Empiricism, Semantics, Ontology. In Carnap, R. Meaning and Necessity: a Study in Semantics and Modal Logic. Moscow. Pp. 298-320. (In Russ.)

Лакан, Ж. (2004). Четыре основные понятия психоанализа (Семинары: Книга XI (1964)). М.: Гнозис; Логос.

Lacan, J. (2004). The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. Moscow. (In Russ.)

Лебедев, А. В. (1989). Фрагменты ранних греческих философов. Ч. I. От эпических теокосмогоний до возникновения атомистики. М.: Наука.

Lebedev, A. V. (1989). Fragments of Early Greek Philosophers. Pt. I: From Epic Theocosmogonies to the Emergence of Atomism. Moscow. (In Russ.)

Лейбниц, Г. В. (1982). Монадология. Лейбниц, Г. В. Сочинения: в 4 т. Т. 1. М.: Мысль. С. 413-429.

Leibniz, G. W. (1982). The Monadology. In Leibniz, G. W. Works in 4 vols. Vol. 1. Moscow. Pp. 413-429. (in Russ.)

Лиотар, Ж.-Ф. (1998). Состояние постмодерна. М.; СПб.: Институт экспериментальной социологии; Алетейя.

Lyotard, J.-F. (1998). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Moscow; St. Petersburg. (In Russ.)

Лиотар, Ж.-Ф. (2018). Либидинальная экономика. М.; СПб.: Изд-во Института Гайдара; Факультет свободных искусств и наук СПбГУ.

Lyotard, J.-F. (2018). Libidinal Economy. Moscow; St. Petersburg. (In Russ.)

Лунев-Коробский, О. А. (2024). Фабио Джирони. «Что для нас сделал Кант? Спекулятивный реализм и динамическое кантианство» (перевод О. А. Лунева-Коробского). Respublica Literaria. Т. 5. № 2. С. 113-138.

Lunev-Korobskii, O. A. (2024). Fabio Gironi. “What Has Kant Ever Done for Us? Speculative Realism and Dynamic Kantianism” (transl. O. A. Lunev-Korobksii). Respublica Literaria. Vol. 5. No. 2. Pp. 113-138. (In Russ.)

Маслов, Д. К. (2023). Осмысляя диалектику Гегеля: чем является диалектика как метод? Логос. Т. 33. № 2. С. 103-142.

Maslov, D. K. (2023). Making Sense of Hegel’s Dialectic: What is Dialectics as a Method? Logos. Vol. 33. No. 2. Pp. 103-142. (In Russ.)

Маркс, К. (1952). Капитал. Критика политической экономии. Т. 1. Кн. I: Процесс производства капитала. М.: Госполитиздат.

Marx, K. (1952). Capital: A Critique of Political Economy. Vol. I. The Process of Production of Capital. Moscow. (In Russ.)

Мейясу, К. (2015). После конечности: Эссе о необходимости контингентности. Екатеринбург; М.: Кабинетный ученый.

Meillassoux, Q. (2015). After Finitude: An Essay on the Necessity of Contingency. Yekaterinburg; Moscow. (In Russ.)

Ницше, Ф. (2005). Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 12: Черновики и наброски 1885 1887 гг. М.: Культурная революция.

Nietzsche, F. (2005). Complete Works in 13 vols. Vol. 12: Drafts and Sketches 1885-1887. Moscow. (In Russ.)

Ницше, Ф. (2009). Сумерки идолов. Ницше, Ф. Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 6: Сумерки идолов. Ecce homo. Дионисовы дифирамбы. Ницше contra Вагнер. М.: Культурная революция. С. 9-106.

Nietzsche, F. (2009). Twilight of the Idols. In Nietzsche, F. Complete Works in 13 vols. Vol. 6. Twilight of the Idols. Ecce Homo. Dionysian Dithyrambs. Nietzsche contra Wagner. Moscow. Pp. 9 106. (In Russ.)

Ницше, Ф. (2011). Человеческое, слишком человеческое. Ницше, Ф. Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 2: Человеческое, слишком человеческое. В 2 т. М.: Культурная революция.

Nietzsche, F. (2011). Human, All Too Human. In Nietzsche, F. Complete Works in 13 vols. Vol. 2: Human, All Too Human in 2 vols. Moscow. (In Russ.)

Ницше, Ф. (2012). По ту сторону добра и зла. Ницше, Ф. Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 5: По ту сторону добра и зла. К генеалогии морали. Случай «Вагнер». М.: Культурная революция. С. 7-227.

Nietzsche, F. (2012). Beyond Good and Evil. In Nietzsche, F. Complete Works in 13 vols. Vol. 5. Beyond Good and Evil. On the Genealogy of Morality. The Case of Wagner. Moscow. Pp. 7-227. (In Russ.)

Ницше, Ф. (2013). Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 9: Черновики и наброски 1880 1882 гг. М.: Культурная революция.

Nietzsche, F. (2013). Complete Works in 13 vols. Vol. 9. Drafts and Sketches 1880-1882. Moscow. (In Russ.)

Ницше, Ф. (2014). Веселая наука. Ницше, Ф. Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 3: Утренняя заря. Мессианские идиллии. Веселая наука. М.: Культурная революция. С. 313 596.

Nietzsche, F. (2014). The Gay Science. In Nietzsche, F. Complete Works in 13 vols. Vol. 3. The Dawn of Day. Idylls from Messina. The Gay Science. Moscow. Pp. 313-596. (In Russ.)

Ницше, Ф. (2016). Воля к власти. Опыт переоценки всех ценностей (черновики и наброски из наследия Фридриха Ницше 1883-1888 годов в редакции Элизабет Ферстер-Ницше и Петера Гаста). М.: Культурная революция.

Nietzsche, F. (2016). The Will to Power. An Aattempted Transvaluation of All Values. Moscow. (In Russ.)

Пирс, Ч. С. (2000). Некоторые последствия четырех неспособностей. Пирс, Ч. С. Избранные философские произведения. М.: Логос. С. 48-95.

Peirce, C. S. (2000). Some Consequences of Four Incapacities. In Peirce, C. S. Selected Philosophical Works. Moscow. Pp. 48-95. (In Russ.)

Платон. (1990). Собрание сочинений: в 4 т. Т. 1. М.: Мысль.

Plato. (1990). Collected Works in 4 vols. Vol. 1. Moscow. (In Russ.)

Спиноза, Б. (1957а). Краткий трактат о Боге, человеке и его счастье. Спиноза, Б. Избранные произведения в 2 т. Т. 1. М.: Госполитиздат. С. 67-171.

Spinoza, B. (1957а). A Short Treatise on God, Man and His Well-Being. In Spinoza, B. Selected Writings in 2 vols. Vol. 1. Moscow. Pp. 67-171. (In Russ.)

Спиноза, Б. (1957б). Этика, доказанная в геометрическом порядке. Спиноза, Б. Избранные произведения в 2 т. Т. 1. М.: Госполитиздат. С. 359-616.

Spinoza, B. (1957b). Ethics, Demonstrated in Geometrical Order. In Spinoza, B. Selected Writings in 2 vols. Vol. 1. Moscow. Pp. 359-616. (In Russ.)

Фома Аквинский. (2005). Сумма теологии. Ч. I. Т. 3. Вопросы 75-119. Киев: Эльга; Ника-Центр.

Thomas Aquinas. (2005). The Summary of Theology. Pt. 1. Vol. 3. Questions 75-119. Kyiv. (In Russ.)

Фрейд, З. (2004). Собрание сочинений в 10 т. Т. 2: Толкование сновидений. М.: Фирма СТД.

Freud, S. (2004). Collected Works in 10 vols. Vol. 2. The Interpretation of Dreams. Moscow. (In Russ.)

Фрейд, З. (2006). Я и Оно. Фрейд, З. Собрание сочинений в 10 т. Т. 3: Психология бессознательного. М.: Фирма СТД. С. 291-352.

Freud, S. (2006). The Ego and the Id. In Freud, S. Collected Works in 10 vols. Vol. 3. Psychology of the Unconscious. Moscow. Pp. 291-352. (In Russ.)

Фуко, М. (1996). Ницше, генеалогия, история. Философия эпохи постмодерна: Сборник переводов и рефератов. Ред. А. Р. Усманова. Минск: Изд-во ООО «Красико-принт». С. 74-97.

Foucault, M. (1996). Nietzsche, Genealogy, History. In Usmanova, A. R. (ed.). Postmodern Philosophy: A Collection of Translations and Abstracts. Minsk. Pp. 74-97. (In Russ.)

Хабермас, Ю. (2008). Философский дискурс о модерне. Двенадцать лекций. М.: Весь Мир.

Habermas, J. (2008). The Philosophical Discourse of Modernity. Moscow. (In Russ.)

Хабермас, Ю. (2016). Структурное изменение публичной сферы: Исследования относительно категории буржуазного общества. М.: Весь Мир.

Habermas, J. (2016). The Structural Transformation of the Public Sphere. Moscow. (In Russ.)

Хабермас, Ю. (2022). Теория коммуникативной деятельности. М.: Весь Мир.

Habermas, J. (2022). The Theory of Communicative Action. Moscow. (In Russ.)

Хабермас, Ю. (2023). Новая структурная трансформация публичной сферы и делиберативная политика. М.: Новое литературное обозрение.

Habermas, J. (2023). A New Structural Transformation of the Public Sphere and Deliberative Politics. Moscow. (In Russ.)

Хоркхаймер, М., Адорно, Т. (1997). Диалектика Просвещения. Философские фрагменты. М.; СПб.: Медиум; Ювента.

Horkheimer, M., Adorno, T. (1997). Dialectic of Enlightenment. Moscow; St. Petersburg. (In Russ.)

Хоркхаймер, М. (2011). Затмение разума. К критике инструментального разума. М.: Канон+ РООИ Реабилитация.

Horkheimer, M. (2011). Eclipse of Reason. A Critique of Instrumental Reason. Moscow. (In Russ.)

Цао, Л. (2022). Образ мышления в науке о данных: Наступающая научно-техническая и экономическая революция. СПб.: Изд-во Европейского университета в Санкт-Петербурге.

Cao, L. (2022). Data Science Thinking: The Next Scientific, Technological and Economic Revolution. St. Petersburg. (In Russ.)

Шопенгауэр, А. (1993). О четверояком корне закона достаточного основания. Шопенгауэр А. Сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Наука. С. 5-124.

Schopenhauer, A. (1993). On the Fourfold Root of the Principle of Sufficient Reason. In Schopenhauer A. Works in 2 vols. Vol. 1. Moscow. Pp. 5-124. (In Russ.)

Энгельс, Ф. (1950). Анти-Дьюринг. М.: Госполитиздат.

Engels, F. (1950). Anti-Dühring. Moscow. (In Russ.)

Юм, Д. (1996). Исследование о человеческом познании. Юм Д. Сочинения: в 2 т. Т. 2. М.: Наука. С. 3-144.

Hume, D. (1996). An Enquiry Concerning Human Understanding. In Hume D. Works in 2 vols. Vol. 2. Moscow. Pp. 3-144. (In Russ.)

Brassier, R. (2015). Deleveling: Against “Flat Ontologies”. In van Dijk, C., van der Graaf, E., den Haan, M., de Jong, R., Roodenburg, C., Til, D., Waal, D. (eds.). Under Influence – Philosophical Festival Drift 2014. Omnia. Pp. 64-80.

Fluss, H., Frim. L. (eds.) (2022). Prometheus and Gaia. Technology, Ecology and Anti Humanism. Anthem Press.

Hintikka, J. (1962). Cogito, Ergo Sum: Inference or Performance? The Philosophical Review. Vol. 71. No. 1. Pp. 3-32.

Land, N. (1992). The Thirst for Annihilation. Georges Bataille and Virulent Nihilism. Routledge.

Negarestani, R. (2018). Intelligence and Spirit. Urbanomic/Sequence Press.

O’Shea, J. (2017). “Psychological Nominalism” and the Given, from Abstract Entities to Animal Minds. In Reider, P. J. (ed.) Wilfrid Sellars, Idealism and Realism: Understanding Psychological Nominalism. London and New York. Bloomsbury. Pp. 19-39.

O’Sullivan, S. (2017). Accelerationism, Prometheanism and Mythotechesis. In Brits, B., Gibson, P., Ireland, A. (eds.). Aesthetics After Finitude. Re.press. Pp. 171-189.

Sellars, W. (1991). Philosophy and the Scientific Image of Man. In Sellars, W. Science, Perception, and Reality. Ridgeview. Pp. 197-224.

Smith, N. K. (2003). A Commentary to Kant’s “Critique of Pure Reason”. Palgrave Macmillan.

Wolfendale, P. (2014). Object-Oriented Philosophy. The Noumenon’s New Clothes. Urbanomic.

Wood, A. W. (1998). Kant’s Compatibilism. In Kitcher, P. (ed.). Kant’s Critique of Pure Reason. Rowman & Littlefield Publishers. Pp. 239-263.

Woodard, B. (2025, forthcoming). F. H. Bradley and the History of Philosophy: Animating a Lost Idealism. Edinburgh University Press.

Published

2025-10-15

How to Cite

Lunev-Korobskii О. А. (2025). The Genealogy of Reason as the Historical Context for Neorationalism. Respublica Literaria, 6(3), 59–80. https://doi.org/10.47850/RL.2025.6.3.59-80