The Matrix of Socio-Cultural Identity of Local Communities
DOI:
https://doi.org/10.47850/RL.2025.6.2.170-182Keywords:
globalization, local community, socio-cultural transformation, matrix, identityAbstract
The evolution of the socio-cultural space is determined by the system of interaction between modernity, tradition and archaism. The combination of the present, the past and the future leads the system of mutual relations of one's own and others' values in conditions of socio-economic and institutional instability into a state of bifurcation. In the process of acquiring a socio-cultural identity, a set of socio-cultural values is constructed that determine the system of vital activity of local communities in a historical perspective. The analysis of the modification of socio-cultural identity is carried out within the framework of the matrix approach and the theory of constructivism. The matrix of socio-cultural identity includes axiological, moral, ethical, communicative, and regulatory actors that determine the socio-cultural development of localities in the design paradigm. Functionally, the socio-cultural matrix reflects coordinating relationships and attitudes, models development trends determined by socio-cultural practices, and plays the role of a designer and navigator. A failure in the matrix means a change in the semantic field of socio-cultural reality.
References
Бергер, П., Лукман, Т. (1995). Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания. М.: Медиум. 124 с.
Berger, P., Luckmann, T. (1995). Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. Moscow. 124 p. (In Russ.)
Горшков, М. К., Комиссаров, С. Н., Карпухин, О. И. (2022). На переломе веков: социодинамика российской культуры. М.: ФНИСЦ РАН. 703 с. DOI: 10.19181/monorg.978-5-89697-390-4.2022.
Gorshkov, M. K., Komissarov, S. N., Karpushin, O. I. (2022). At the Turn of the Century: Sociodynamics of Russian Culture. Moscow. 703 p. DOI: 10.19181/monorg.978-5-89697-390-4.202 (In Russ.)
Деметрадзе, М. Р. (2012). Ядро традиционных ценностей как феномен постсоветских обществ. Социологические исследования. № 3 (335). С. 120-127.
Demetradze, M. R. (2012). The Core of Traditional Values as a Phenomenon of Post-Soviet Societies. Sociological Research. No. 3 (335). Pp. 120-127. (In Russ.)
Дробижева, Л. М., Рыжова, С. В. (2021). Общероссийская идентичность в социологическом измерении. Вестник российской нации. № 1-2. С. 39-52.
Drobizheva, L. M., Ryzhova, S. V. (2021). All-Russian Identity in the Sociological Dimension. Bulletin of the Russian Nation. No. 1-2. Pp. 39-52. (In Russ.)
Евстифеев, Р. В. (2017). Исследования локальных идентичностей: теоретические подходы и перспективные направления. Научный результат. Социология и управление. Т. 3. № 2. С. 3-9. DOI: 10.18413/2408-9338-2017-3-2-3-9
Evstifeev, R. V. (2017). Research on Local Identities: Theoretical Approaches and Promising Directions. A Scientific Result. Sociology and Management. Vol. 3. No. 2. Рp. 3-9. DOI: 10.18413/2408-9338-2017-3-2-3-9 (In Russ.)
Золян, С. Т. (2018). О принципах и типах описания национальной идентичности. Вестник РАУ. Серия: Гуманитарные и общественные науки. № 2 (29). С. 7-18.
Zolyan, S. T. (2018). On the Principles and Types of Description of National Identity. Bulletin of the RAU. Series: Humanities and Social Sciences. No. 2 (29). Pp. 7-18. (In Russ.)
Кастельс, М. (2000). Информационная эпоха. Экономика, общество и культура. М.: ГУ ВШЭ. 608 с.
Castells, M. (2000). The Information Age. Economics, Society and Culture. Moscow. 608 p. (In Russ.)
Левицкий, В. С. (2018). Конструируя реальность: осознание в феноменологической традиции социальной природы реальности как атрибута модерна. Философия и общество. Вып. №3 (88). С. 25-39. DOI: https://doi.org/10.30884/jfio/2018.03.02
Levitsky, V. S. (2018). Constructing Reality: Awareness in the Phenomenological Tradition of the Social Nature of Reality as an Attribute of Modernity. Philosophy and Society. Iss. 3 (88). Pp. 25-39. DOI: https://doi.org/10.30884/jfio/2018.03 (In Russ.)
Малыгина, И. В. (2019). Идентичность в пространстве пост-культуры. Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. № 13 (829). С. 173-185.
Malygina, I. V. (2019). Identity in the Space of Post-Culture. Bulletin of the Moscow State Linguistic University. Humanities. No. 13 (829). Pp. 173-185. (In Russ.)
Мусиездов, А. А. (2013). Территориальная идентичность в современном обществе. Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. № 5. С. 51-58.
Musiezdov, A. A. (2013). Territorial Identity in Modern Society. Maze. Journal of Social and Humanitarian Studies. No. 5. Pp. 51-58. (In Russ.)
Окунев, И. Ю. (2018). Территориальная и пространственная идентичность: концептуализация базовых понятий. Сравнительная политика. Т. 9. № 1. С. 18-25. DOI: 10.24411/2221-3279-2018-00002
Okunev, I. Yu. (2018). Territorial and Spatial Identity: Conceptualization of Basic Concepts. Comparative Politics. Vol. 9. No. 1. Pp. 18-25. DOI: 10.24411/2221-3279-2018-00002 (In Russ.)
Подвойский, Д. Г., Солеймани, С. (2019). Понятие социальной идентичности: основные исследовательские подходы. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. Т. 19. № 4. С. 825-834. DOI: 10.22363/2313-2272-2019-19-4-825-834
Podvoisky, D. G., Soleimani, S. (2019). The Concept of Social Identity: The Main Research Approaches. Bulletin of the Peoples' Friendship University of Russia. Series: Sociology. Vol. 19. No. 4. Pp. 825-834. DOI: 10.22363/2313-2272-2019-19-4-825-834 (In Russ.)
Пушкарева, Г. В. (2017). Идеи и ценности как способ конструирования символического пространства национальной идентичности. Полис. Политические исследования. № 5. С. 156 173. DOI: 10.17976/jpps/2017.05.11
Pushkareva, G. V. (2017). Ideas and Values as a Way of Constructing the Symbolic Space of National Identity. Polis. Political Studies. No. 5. Pр. 156-173. DOI: 10.17976/jpps/2017.05.11 (In Russ.)
Рикёр, П. (2008). Я-сам как другой. М.: Изд-во гуманитарной литературы. 416 c.
Ricoeur P. (2008). I am Like Another. Moscow. 416 p. (In Russ.)
Самаркина, И. В., Башмаков, И. С. (2021). Локальная идентичность: механизмы конвертации в конструктивные социально-политические практики молодежи. Полис. Политические исследования. № 2. С. 99-112. DOI: https://doi.org/10.17976/jpps/2021.02.07
Samarkina, I. V., Bashmakov, I. S. (2021). Local Identity: Mechanisms of Conversion into Constructive Socio-Political Practices of Youth. Polis. Political Studies. No. 2. Pр. 99-112. DOI: https://doi.org/10.17976/jpps/2021.02.07. (In Russ.)
Хантингтон, С. (2008). Кто мы? Вызовы американской национальной идентичности. М.: АСТ. 637 с.
Huntington, S. (2008). Who Are We? Challenges to American National Identity. Moscow. 637 p. (In Russ.)
Эриксон, Э. (1996). Идентичность: юность и кризис. М.: Прогресс. 344 с.
Erikson, E. (1996). Identity: Youth and Crisis. Moscow. 344 p. (In Russ.)
Ярская-Смирнова, Е. Р. (1997). Нарративный анализ в социологии. Социологический журнал. № 3. С. 38-61.
Yarskaya-Smirnova, E. R. (1997). Narrative Analysis in Sociology. Sociological journal. No. 3. Рp. 38-61. (In Russ.)
Castells, M. (2010). The Power of Identity. The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. II. Wiley-Blackwell.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self Identity: Self and Society in Late Modern Age. Cambridge: Polity Press. 256 p.
Huntington, S. P. (1993). The Clash of Civilizations? Foreign Affairs. Vol. 72. No. 3. Pp. 22-49.
McAdams, D. P. (2011). Narrative Identity. In Schwartz, S. J., Luyckx, K., Vignoles, V. L. (eds.). Handbook of Identity Theory and Research. New York. Springer Science + Business Media. Pp. 99-115.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
https://oc.philosophy.nsc.ru/remote.php/webdav/%D0%94%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80%20%D1%81%20%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BC%20RL-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2.doc