V. P. Goran on the Difference between Parmenides’ and Zeno’ of Elea Teachings

Authors

  • Igor Vladimirovich Berestov Institute of Philosophy and Law SB RAS

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2025.6.2.7-31

Keywords:

V. P. Goran, Early Greek philosophy, Parmenides, signs of being, unity of being, indivisibility of being, similarity of being, Zeno of Elea, Bradley’s Paradox, infinite regress

Abstract

V. P. Goran accepts the following thesis: Parmenides and Zeno agreed with the statement “the being is one”, but they gave different interpretations to the term “being” in it. I show that this thesis is compatible with an interpretation of Parmenides that is free from the controversial declaration of falsehood of propositions of the form “a is not b” (the latter interpretation is developed in detail by A. Mourelatos). I also demonstrate that this thesis has advantages over the interpretations of N. B. Booth, F. Solmsen, according to which Zeno opposed Parmenides by trying to prove that there is no such object as “the one being”. This alleged Zeno’s proof is based on the assumption “every being is something extended”.

Author Biography

Igor Vladimirovich Berestov, Institute of Philosophy and Law SB RAS

Doctor of Philosophical Sciences, Leading Research Fellow

References

Берестов, И. В. (2011а). Принцип «неразличимости тождественных» в парменидовском обосновании немыслимости множественности и различий в сущем. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 9. № 3. С. 135-144.

Berestov, I. V. (2011a). Principle of the Indiscernibility of Identicals in Parmenides’ Arguments for Unintelligibility of Any Plurality and Differences in the What-Is. Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 9. No. 3. Pp. 135-144. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2011б). Regressus ad infinitum в обосновании Зеноном Элейским немножественности сущего. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. № 4(16). С. 131-145.

Berestov, I. V. (2011b). The Regressus ad infinitum in Zeno’s of Elea Argumentation for the Simplicity of What Is. Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. No. 4(16). Pp. 131-145. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2012). Довод regressus ad infinitum в обосновании немножественности сущего у Парменида и Зенона Элейского. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 10. № 1. С. 82-111.

Berestov, I. V. (2012). Regressus ad Infinitum in Zeno’s of Elea and Parmenides’ Argumentation for the Simplicity of ‘What Is’. Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 10. No. 1. Pp. 82-111. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2014а). Внутренние объекты мышления у Парменида и Платона. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 12. № 4. С. 86-98.

Berestov, I. V. (2014a). Internal Objects of Thought in Parmenides and Plato. Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 12. No. 4. Pp. 86-98. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2014b). Способы представления некоторых аргументов Зенона Элейского «против множественности». Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. № 4(28). С. 219-233.

Berestov, I. V. (2014b). Modes to Present Some Zeno’s of Elea Arguments “Against Plurality”. Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. No. 4(28). Pp. 219-233. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2014c). Новый элеатизм: можно ли придать вес аргументам «против множественности» Зенона Элейского? Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 12. № 2. С. 33-43.

Berestov, I. V. (2014c). The New Eleatism: Is it Possible to Give Weight to Zeno’s of Elea Arguments “Against the Plurality”? Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 12. No. 2. Pp. 33-43. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2015а). «Единство сущего» у Парменида как неразличимость конституент ноэмы. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. № 4(32). С. 240-253. DOI: 10.17223/1998863X/32/27.

Berestov, I. V. (2015a). “Unity of Being” in Parmenides as Indistinguishability of Noema’s Constituents. Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology and Political Science. No. 4(32). Pp. 240-253. DOI: 10.17223/1998863X/32/27. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2015b). Сущее как интенциональный объект мышления и «единство сущего» у Парменида. Вестник Российского Университета дружбы народов. Серия: Философия. № 4. С. 23-36.

Berestov, I. V. (2015b) Being as Intentional Object of Thinking and “Unity of Being” in Parmenides. RUDN Journal of Philosophy. No 4. Pp. 23-36. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2015c). Эпистемический холизм в 28 B 2 DK Парменида и в «Евтидеме» Платона. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 13. № 2. С. 104-114.

Berestov, I. V. (2015c). Epistemic Holism in Parmenides’ 28 B 2 DK and in Plato’s Euthydemus. Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 13. No 2. Pp. 104-114. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2016). Парменидовские предпосылки в homo mensura Протагора. ΣΧΟΛΗ (Schole). Философское антиковедение и классическая традиция. Т. 10. № 2. С. 659-670.

Berestov, I. V. (2016). Parmenides’ Premises in Protagoras’ homo mensura. Schole. Vol. 10. No. 2. Pp. 659-670. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2020). Связь аргумента Зенона Элейского из 29 B 3 DK с современной семантикой и платоновским peritrope. Вестник Томского государственного университета. № 453. С. 54-62. DOI: 10.17223/15617793/453/7.

Berestov, I. V. (2020). A Relation of Zeno’s of Elea Argument in 29 B 3 DK to the Contemporary Semantics and Plato’s peritrope. Tomsk State University Journal. No. 453. Pp. 54-62. DOI: 10.17223/15617793/453/7. (In Russ.)

Берестов, И. В. (2021). Зенон Элейский в современных переводах и философских дискуссиях. Новосибирск: Центр изучения древней философии и классической традиции НГУ; Офсет-TM. 206 с. (Античная философия и классическая традиция. Приложение к журналу ΣΧΟΛΗ. Т. V; изд. с 2020 г.).

Berestov, I. V. (2021). Zeno of Elea in Modern Translations and Philosophical Discussions. Novosibirsk. 206 p. (In Russ.)

Вольф, М. Н. (2012). Философский поиск: Гераклит и Парменид. СПб: Изд-во Русской христианской гуманитарной академии. 382 с.

Volf, M. N. (2012). The Philosophical Quest: Heraclitus and Parmenides. St. Petersburg. 382 p. (In Russ.)

Горан, В. П. (2014а). Зенон Элейский: радикальное преобразование учения Парменида под видом его защиты. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 12. № 4. С. 99-106.

Goran, V. P. (2014a). Zeno of Elea: The Radical Transformation of Parmenides’ Teaching Under the Guise of Its Defense. Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 12. No 4. Pp. 99-106. (In Russ.)

Горан, В. П. (2014b). Исторические истоки христианской догмы о сотворении мира «из ничего». Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 12. № 1. С. 123-132.

Goran, V. P. (2014b). Historical Origins of the Christian Dogma of Creation of the World from Nothing. Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 12. No 1. Pp. 123-132. (In Russ.)

Горан, В. П. (2015). Масштаб вклада элеатов в развитие философии. Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Философия. Т. 13. № 3. С. 141-149.

Goran, V. P. (2015). The Scale of the Eleatic Contribution in the Development of the Philosophy. Vestnik Novosibirsk State University. Series: Philosophy. Vol. 13. No 3. Pp. 141-149. (In Russ.)

Горан, В. П. (2016). Предыстория атомистики: Парменид и Зенон. Сибирский философский журнал. Т. 14. № 1. С. 206-220.

Goran, V. P. (2016). The Prehistory of Atomism: Parmenides and Zeno. Siberian Journal of Philosophy. Vol. 14. No. 1. Pp. 206-220. (In Russ.)

Комарова, В. Я. (1988). Учение Зенона Элейского. Л.: Изд-во ЛГУ. 264 с.

Komarova, V. Ya. (1988). Zeno’s of Elea Teaching. Leningrad. 264 p. (In Russ.)

Коффа, А. (2019). Семантическая традиция от Канта до Карнапа: к Венскому вокзалу. Под ред. Л. Весселс. Пер. с англ. В. В. Целищева. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация». 528 с. (Сер. Библиотека аналитической философии).

Koffa, A. (2019). The Semantic Tradition from Kant to Carnap: To the Vienna Station. Wessels, L. (ed.), Tselischev, V. V. (transl.). Moscow. 528 p. (In Russ.)

Робинсон, Т. (1997). Парменид на пути истинного знания бытия (on coming-to-know of the real). Пер. с англ. В. А. Кульматова. Универсум платоновской мысли: Рационализм или философская религия? Эпистемология Платона: материалы IV-й Платоновской конференции 14 мая 1996 г. и историко-философского семинара 29 марта – 2 апреля 1997 г. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского государственного университета. С. 49-63. (Впервые опубликовано на англ. яз. в 1996 г.).

Robinson, T. (1997). Parmenides on Coming-to-Know of the Real. Kulmatov, V. A. (transl.). The Universe of Plato’s Thought: Rationalism or Philosophical Religion? Plato’s Epistemology. Proceedings of the IV Plato’s Conference 14 May 1996 and Historical and Philosophical Seminar 29 March – 2 April 1997. St. Petersburg. Pp. 49-63. (First published in English in 1996). (In Russ.)

Лебедев, А. В. (ред.) (1989). Фрагменты ранних греческих философов. Ч. 1. М.: Наука. 576 с.

Lebedev, A. V. (ed.). (1989). Fragments of Early Greek Philosophers. Pt. 1. Moscow. 576 p. (In Russ.)

Aristoteles. (1831). De Xenophane, de Zenone, de Gorgia. In Bekker, I. (ed.). Aristotelis Opera. Vol. 2. Berolini. G. Reimer. Pp. 202-206.

Barnes, J. (1982). The Presocratic Philosophers. 2nd ed. London and N. Y. Routledge. xvii. 601 p. (First published in two volumes in 1979 by Routledge & Kegan Paul)

Barrington, J. (1973). Parmenides’ “The way of Truth”. Journal of the History of Philosophy. Vol. 11. Pp. 287-298.

Booth, N. B. (1957). Were Zeno’s Arguments a Reply to Attacks upon Parmenides? Phronesis. Vol. 1. Pp. 1-9.

Bradley, F. H. (1916). Appearance and Reality: A Metaphysical Essay. 6th rev. ed. London. George Allen & Unwin Ltd. 628 p. (Originally published in 1893)

Burnet, J. (ed.). (1901-1907). Plato. Platonis Opera. In 5 vols. Oxford. Clarendon Press.

Cornford, F. M. (1939). Plato and Parmenides. Parmenides’ Way of Truth and Plato’s Parmenides: Translated with an Introduction and a Running Commentary. London. Kegan Paul, Trench, Trubner & Co. LTD. 251 p.

Curd, P. (2004). The Legacy of Parmenides: Eleatic Monism and Later Presocratic Thought. Las Vegas. Parmenides Publishing – xxxix. 280 p. (Originally published in 1998 by Princeton University Press)

Diels H., Kranz W. (Hrsg.). (1951-1952). Die Fragmente der Vorsokratiker: in drei Bänden (=DK). Die sechste Auflage. Hildesheim. Weidmannsche Verlagsbuchhandlung.

André Laks A, Most, G. (2016). (eds.). Early Greek Philosophy (=LM). Vol. V. Pt 2. Cambridge (Mass., USA). London (UK). Harvard University Press. 801 p. (Loeb Classical Library; Vol. 528).

Kenny, A. (2005). The Philosopher’s History and the History of Philosophy. In Sorell, T., Rogers, G. A. G. (eds.) Analytic Philosophy and History of Philosophy. N. Y. Oxford University Press. Pp. 13-24.

Lee, H. P. D. (ed. and transl.). (1936). Zeno of Elea. A Text, with Translation and Notes. (= Lee). Cambridge. Cambridge University Press. vi. 125 p. (Ser. Cambridge Classical Studies).

Makin, S. (1982). Zeno on Plurality. Phronesis. Vol. 27. Pp. 223-238.

Mourelatos, A. P. D. (2008a). The Route of Parmenides. In Mourelatos, A. P. D. The Route of Parmenides: Revised and Expanded Edition; With a New Introduction, Three Supplemental Essays, and an Essay by Gregory Vlastos. Las Vegas. Zürich. Athens. Parmenides Publishing. I-L. Pp. 1-293 (Originally published in 1970 by Yale University Press)

Mourelatos, A. P. D. (2008b). Heraclites, Parmenides and the Naïve Metaphysics of Things. In Mourelatos A. P. D. The Route of Parmenides: Revised and Expanded Edition; With a New Introduction, Three Supplemental Essays, and an Essay by Gregory Vlastos. Las Vegas. Zürich. Athens. Parmenides Publishing. Pp. 299-332. (Originally published in 1973).

Mourelatos, A. P. D. (2008c) Determinacy and Indeterminacy, Being and Non-Being in the Fragments of Parmenides. In Mourelatos A. P. D. The Route of Parmenides: Revised and Expanded Edition; With a New Introduction, Three Supplemental Essays, and an Essay by Gregory Vlastos. Las Vegas. Zürich. Athens. Parmenides Publishing. Pp. 333-349. (Originally published in 1976).

Mourelatos, A. P. D. (2008d). Some Alternatives in Interpreting Parmenides. In Mourelatos A. P. D. The Route of Parmenides: Revised and Expanded Edition; With a New Introduction, Three Supplemental Essays, and an Essay by Gregory Vlastos. Las Vegas. Zürich. Athens. Parmenides Publishing. Pp. 350-363. (Originally published in 1979).

Owen, G. E. L. (1986a). Eleatic Questions. In Nussbaum, M. (ed). Owen G. E. L. Logic, Science, and Dialectic: Collected Papers in Greek Philosophy. Ithaca. Cornell University Press. Pp. 3-26. (Originally published in 1960)

Owen, G. E. L. (1986b). Zeno and the Mathematicians. In Nussbaum, M. (ed). Owen G. E. L. Logic, Science, and Dialectic: Collected Papers in Greek Philosophy. Ithaca. Cornell University Press. Pp. 45-61. (Originally published in 1957-1958)

Sisko, J. E., Weiss, Y. (2015). A Fourth Alternative in Interpreting Parmenides. Phronesis. Vol. 60. No. 1. Pp. 40-59.

Solmsen, F. (1971). The Tradition about Zeno of Elea Re-examined. Phronesis. Vol. 16. Pp. 116 141.

Stokes, M. C. (1971). One and Many in Presocratic Philosophy. Washington. Center for Hellenic Studies. ix. 355 p.

Vlastos, G. (1975). Plato’s Testimony Concerning Zeno of Elea. Journal of Hellenic Studies. Vol. 95. Pp. 136-162.

Published

2025-06-15 — Updated on 2025-06-17

Versions

How to Cite

Berestov И. В. (2025). V. P. Goran on the Difference between Parmenides’ and Zeno’ of Elea Teachings. Respublica Literaria, 6(2), 7–31. https://doi.org/10.47850/RL.2025.6.2.7-31 (Original work published June 15, 2025)

Issue

Section

DEDICATED TO THE ANNIVERSARY OF V. P. GORAN