Leo Tolstoy and the Messianic Time

Authors

  • Kirill Rodin Institute of Philosophy and Law SB RAS (Novosibirsk)

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2023.4.4.28-40

Keywords:

Tolstoy, Agamben, messianic time, calling, transcendental plot, Russian religious philosophy, non-resistance to evil.

Abstract

The article outlines a new reading of Tolstoy’s late religious, philosophical and artistic texts, based on the concept and temporal structure of messianic time and life in messianic time. The concept of messianic time is borrowed primarily from Giorgio Agamben’s «The Time That Remains: A Commentary on the Letter to the Romans». From the structure of messianic time, the concept of a transcendental plot is redefined as applied to Tolstoy’s late prose. A new understanding of non-resistance to evil by force is outlined, taking into account the critical polemics of Russian religious philosophers.

Author Biography

Kirill Rodin, Institute of Philosophy and Law SB RAS (Novosibirsk)

Candidate of Philosophical Sciences, Senior Researcher

References

Агамбен, Дж. (2018). Оставшееся время: Комментарий к Посланию к Римлянам. М: Новое литературное обозрение.

Agamben, J. (2018). Remaining time: Commentary on the Epistle to the Romans. Moscow. (In Russ.)

Бердяев, Н. А. (2000). Ветхий и Новый Завет в религиозном сознании Л. Толстого. Лев Толстой: Pro et Contra. СПб: РХГА. С. 243-263.

Berdyaev, N. A. (2000). The Old and New Testaments in the Religious Consciousness of L. Tolstoy. Lev Tolstoy: Pro et Contra. St. Petersburg. pp. 243-263. (In Russ.)

Бибихин, В. В. (2003). Ужасные вещи. В. В. Бибихин. Другое начало. СПб.: Наука.

С. 169-178.

Bibikhin V.V. (2003). Terrible things. V. V. Bibikhin. Another Beginning. St. Petersburg. pp. 169-178. (In Russ.)

Бибихин, В. В. (2012). Дневники Льва Толстого. СПб: Изд-во Ивана Лимбаха.

Bibikhin V.V. (2003). Diaries of Leo Tolstoy. St. Petersburg. (In Russ.)

Гольденвейзер, А. Б. (1959). Вблизи Толстого. М: Государственное издательство художественной литературы.

Goldenweiser, A. (1959). Near Tolstoy. Moscow. (In Russ.)

Райт, Н. Т. (2015). Что на самом деле сказал апостол Павел. М: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея.

Wright, T. (2015). What Saint Paul Really Said. Moscow. (In Russ.)

Соловьев, В. С. (1988). Три разговора о войне, прогрессе и конце всемирной истории. В. С. Соловьев. Сочинения в 2 т. Т. 2. М: Мысль. С. 635-762.

Solovyov, V. (1988). Three conversations about war, progress and the end of world history. Solovyov V.S. Essays in 2 volumes. Moscow. pp. 635-762. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1936а). Послесловие к «Крейцеровой сонате». Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 27. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 79-92.

Tolstoy, L. N. (1936a). Afterword to the “Kreutzer Sonata”. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 27. Moscow. pp. 79-92. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1936б). Фальшивый купон. Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 36. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 5-53.

Tolstoy, L. N. (1936б). The Forged Coupon. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 36. Moscow. pp. 5-53. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1952). Ответ на определение Синода от 20–22 февраля и на полученные мною по этому случаю письма. Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 34. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 245-253.

Tolstoy, L. N. (1952). Response to the Synod and to the Letters Received in Regards to Their Edict. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 34. Moscow. pp. 245-253. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1954а). Отец Сергий. Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 31. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 5-46.

Tolstoy, L. N. (1954a). Father Sergius. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 31. Moscow. pp. 5-46. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1954б). Хозяин и работник. Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 29. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 3-46.

Tolstoy, L. N. (1954б). Proprietor and Worker. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 29. Moscow. pp. 3-46. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1957а). Исповедь. Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 23. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 1-59.

Tolstoy, L. N. (1957а). My Confession. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 23. Moscow. pp. 1-59. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1957б). В чем моя вера. Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 23. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 304-468.

Tolstoy, L. N. (1957б). What is my faith. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 23. Moscow. pp. 304-468. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (1957в). Царство Божие внутри вас. Л. Н. Толстой. Полное собрание сочинений. В 90 т. Т. 28. М: Гос. изд-во «Художественная литература». С. 1-293.

Tolstoy, L. N. (1957в). The Kingdom of God Is Within You. L. N. Tolstoy. The complete works. In 90 vols. Vol. 28. Moscow. pp. 1-293. (In Russ.)

Толстой, Л. Н. (2020). Что такое искусство. СПб: Изд-во «Азбука».

Tolstoy, L. (2020). What is Art. St. Petersburg. (In Russ.)

Федоров, Н. Ф. (2000). Письмо к В. А. Кожевникову. Лев Толстой: Pro et Contra. СПб: РХГА. С. 192-195.

Fedorov, N. F. (2000). Letter to V. A. Kozhevnikov. Lev Tolstoy: Pro et Contra. St. Petersburg. pp. 192-195. (In Russ.)

Флоровский, Г. (2000). У истоков. Лев Толстой: Pro et Contra. СПб: РХГА. С. 676-683.

Florovsky, G. (2000). At the origins. Lev Tolstoy: Pro et Contra. St. Petersburg. pp. 676-683. (In Russ.)

Франк, С. Л. (2000). Нравственное учение Л. Н. Толстого. Лев Толстой: Pro et Contra. СПб: РХГА. С. 299-308.

Frank, S. L. (2000). The moral teaching of L. N. Tolstoy. Lev Tolstoy: Pro et Contra. St. Petersburg. pp. 299-308. (In Russ.)

Published

2023-12-13

How to Cite

Rodin К. А. (2023). Leo Tolstoy and the Messianic Time. Respublica Literaria, 4(4), 28–40. https://doi.org/10.47850/RL.2023.4.4.28-40