Buddism and Turkic civilization: Intercultural and Socio-political Discourse

Authors

  • Skandarbek Ayazbekov Academy of Arts of the Republic of Kazakhstan (Astana, Kazakhstan)

DOI:

https://doi.org/10.47850/RL.2023.4.3.162-173

Keywords:

Turkic civilization, Tengrism, Buddhism, religion

Abstract

The article is devoted to the spread of Buddhism in Turkic civilization as exemplified in mythology, folklore, petroglyphs, written monuments, travelers’ information, ancient and medieval treatises, chronicles, archaeological data, fine arts and architecture.

The author analyses political, economic, ideological, social & cultural factors that impacted on the spread of Buddhism. He argues that the wide scale of its spread on the territory inhabited by Turkic peoples in antiquity and the Middle Ages is linked to the fact that as a religion, Buddhism is close to Tengrism in its concepts of the spiritual path and reincarnation. The author analyses how Tengrism has influenced the formation of ideological foundations of Buddhism, popular among certain Turkic ethnic groups. It has impacted on the formation of Buddhism in its early stages of development and became instrumental in providing unity for heterogeneous ethnic groups and establishing the continuity of the existing political systems during the spread of Buddhism among Turkic peoples. Buddhism took on eclectic forms among the Turkic tribes of the Kushan, Turkic, Eastern and Western Khaganates by mingling new spiritual learning with Tengrist viewpoints about the Celestial God (Tengri).

Author Biography

Skandarbek Ayazbekov, Academy of Arts of the Republic of Kazakhstan (Astana, Kazakhstan)

Academician, Vice-President of the Academy of Arts of the Republic of Kazakhstan, Candidate of Art History, Honorary Doctor of Philosophy, Professor of the American Zen College at UNESCO

References

Анохин, А. В. (1927). Бурханизм в Западном Алтае. Сибирские огни. № 5. С. 162-167.

Anokhin, A. V. (1927). Burkhanism in Western Altai. Siberian lights. no. 5. pp. 162-167. (In Russ.)

Аязбеков, С. А., Аязбекова, С. Ш. (2021а). Цивилизации Великой степи: философско-культурологический анализ (к проблеме начала). 2-е изд. Нур-Султан. 352 с. (Серия «Цивилизации и искусство Великой степи»).

Ayazbekov, S. A., Ayazbekova, S. Sh. (2021a). Civilizations of the Great Steppe: philosophical and cultural analysis (on the problem of the beginning). 2th ed. Nur-Sultan. 352 p. (Series “Civilizations and Art of the Great Steppe”). (In Russ.)

Аязбеков, С. А., Аязбекова, С. Ш. (2021б). Культура и искусство Великой степи: цивилизационный контекст. Нур-Султан. 392 с. (Серия «Цивилизации и искусство Великой степи»).

Ayazbekov, S. A., Ayazbekova, S. Sh. (2021b). Culture and Art of the Great Steppe: Civilizational Context. Nur-Sultan. 392 p. (Series “Civilizations and Art of the Great Steppe”). (In Russ.)

Аязбекова, С. Ш. (2018). Тенгрианская и буддийская космология: опыт сопоставительного анализа. Ученые записки Казанского университета. Сер. Гуманитарные науки. Т. 160. Кн. 6. С. 1354-1365.

Аyazbekova, S. Sh. (2018). Tengrian and Buddhist cosmology: an experience of comparative analysis. Uchenye Zapiski Kazanskogo Universiteta. Seriya Gumanitarnye Nauki. Vol. 160. no. 6. pp. 1354-1365. (In Russ.)

Аязбекова, С. Ш. (2023). Великая степь: тенгрианская цивилизация и буддизм. Respublica Literaria. Т. 4. № 1. С. 86-101. DOI: 10.47850/RL.2023.4.1.86-101Ayazbekova, S. Sh. (2023). The Great Steppe: Tengrian Civilization and Buddhism. Republica Literaria. Vol. 4. no. 1. pp. 86-101. DOI: 10.47850/RL.2023.4.1.86-101. (In Russ.)

Бакай, Н. (1926). Легендарный Ойрат-Хан: из истории туземных движений на Алтае. Сибирские огни. № 4. С. 117-124.

Bakay, N. (1926). Legendary Oirat-Khan: from the history of native movements in Altai. Siberian Lights. no. 4. pp. 117-124. (In Russ.)

Верещагин, В. И. (1919). Очерки Алтая. Сибирский рассвет. № 3-4. С. 57-61.

Vereshchagin, V. I. (1919). Sketches of Altai. Siberian dawn. no. 3-4. pp. 57-61. (In Russ.)

Волобуев, В. И. (1963). Некоторые итоги реконструкции карты Джунгарии. Известия АН РК. Серия общественных наук. № 6. С. 11-16.

Volobuev, V. I. (1963). Some results of the reconstruction of the map of Dzungaria. News of the Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan. Social Sciences Series. no. 6. pp. 11-16. (In Russ.)

Кляшторный, С. Г., Лившиц, В. А. (1971). Согдийская надпись из Бугута. Страны и народы Востока. Вып. 10. М. Наука. С. 121-146.

Klyashtorny, S. G., Livshits, V. A. (1971). Sogdian inscription from Bugut. In Countries and peoples of the East. Iss. 10. Moscow. pp. 121-146. (In Russ.)

Козлов, В. В. (2011). Психология буддизма. М. Институт консультирования и системных решений. 200 с.

Kozlov, V. V. (2011). Psychology of Buddhism. Moscow. 200 p. (In Russ.)

Садовой, А. Н. (2000). Народы Южной Сибири в ХIХ–ХХ вв. Этносоциальные аспекты патернализма. Автореф. дис. … д-ра ист. наук. СПб. 42 с.

Sadovoy, A. N. (2000). The peoples of southern Siberia in the nineteenth and twentieth centuries. Ethnosocial Aspects of Paternalism. Extended abstract of Doctor’s thesis. St. Petersburg. 42 p. (In Russ.)

Насонов, А. А. (2010). Влияние буддизма и христианства на формирование вероучения бурханизма в ходе процесса синкретизации на территории Алтае-Саян в конце ХIХ – начале ХХ вв. Мир Евразии. Горно-Алтайск. № 2 (9). С. 64-68.

Nasonov, A. A. (2010). Influence of Buddhism and Christianity on the formation of the dogma of Burkhanism during the process of syncretization on the territory of Altai-Sayan in the late 19th – early 20th centuries. World of Eurasia. Gorno-Altaisk. no. 2 (9). pp. 64-68. (In Russ.)

Насонов, А. А. (2011). Распространение ламаизма на территории Алтае-Саянского региона. Автореф дис. … канд. ист. наук. Томск. 30 с.

Nasonov, A. A. (2011). The spread of Lamaism in the territory of the Altai-Sayan region. Extended abstract of candidate’s thesis. Tomsk. 30 p. (In Russ.)

Насонов, А. А., Мартынов, А. И. (2012). Внешнеполитические факторы распространения ламаизма на территории Алтае-Саянского региона в конце ХIХ – начале ХХ вв. Вестник КемГУ. № 3 (51). С. 92-96.

Nasonov, A. A., Martynov, A. I. (2012). Foreign policy factors of the spread of Lamaism in the territory of the Altai-Sayan region in the late 19th – early 20th centuries. Bulletin of the KemGU. no. 3 (51). pp. 92-96. (In Russ.)

Путешествия в восточные страны Плано Карпини и Гильома де Рубрука. (1993). Алматы. Гылым. 248 с. (Серия «Путешествия. Открытия. Приключения»)

Travels to the eastern countries of Plano Carpini and Guillaume de Rubruk. (1993). Almaty. 248 p. (Series “Travel. Discoveries. Adventures”). (In Russ.)

Рудой, В. И., Островская, Е. П. (2000). Учение о вселенском правителе. Категории буддийской культуры. 2000. СПб. С. 81-97.

Rudoy, V. I., Ostrovskaya, E. P. (2000). Teaching about the universal ruler. In Categories of Buddhist culture. St. Petersburg. pp. 81-97. (In Russ.)

Чмеленко, Ю. (2013). Загадка буддийских петроглифов в Казахстане. Правда. Ру. [Электронный ресурс]. URL: https://www.pravda.ru/science/mysterious/past/19-06-2013/1160235-tarbagatay-0/ (дата обращения: 10.07.2023)

Chmelenko, Y. (2013). The mystery of Buddhist petroglyphs in Kazakhstan. Pravda. RU. [Online]. Available at: https://www.pravda.ru/science/mysterious/past/19-06-2013/1160235-tarbagatay-0/ (Accessed: 10 July 2023). (In Russ.)

Эррикер, К. (1998). Буддизм. Пер. с англ. Л. Бесковой. М. 302 с.

Erriker, K. (1998). Buddhism. Beskova, L. (transl.). Moscow. 302 p. (In Russ.)

Published

2023-10-09

How to Cite

Ayazbekov С. А. (2023). Buddism and Turkic civilization: Intercultural and Socio-political Discourse. Respublica Literaria, 4(3), 162–173. https://doi.org/10.47850/RL.2023.4.3.162-173

Issue

Section

INTERDISCIPLINARY RESEARCH