“Russian Αristotle” in the Context of the Question about Aristotelianism’s Reception (Translator's Remarks on the J. Wolensky’s Paper “Reception of Aristotle in Poland around 1900”)
DOI:
https://doi.org/10.47850/RL.2023.4.3.37-51Keywords:
reception of Aristotle, history of logic, Aristotelianism, Aristotle's logic, Polish logicAbstract
The paper presents a Russian translation of an article by J. Wolenski devoted to the history of logic in Poland since 1900 in the context of the reception of Aristotle's logical teaching, and it is preceded by the remarks of he translator. In the introductory remarks to the translation is discussed the question of the reception of Aristotle in Russia, it is proposed to distinguish between the reception of Aristotle himself and his scholastic interpretation. It is emphasized that this is the approach which J. Wolenski proposed. The concept of reception is problematized, and is offered some possible variants of its understanding. On the base of Wolenski's paper are explicated some conditions that can serve as criteria for understanding the degree of Aristotle's reception in any national culture. Next comes a brief review of the literature, giving a general idea of the study of the reception of Aristotle in Russia. Also, in addition to the Polish line of development of logic at the University of Warsaw, presented by Wolenski, another line studying of logic at some Imperial Universities of Russian Empire is drawn, namely, the Yuriev philosophical school (G. Teichmüller and E. V. Bobrov), whose activity can also be interpreted as a reception of Aristotle, inspired by his logic.
Wolenski's paper presents the reception of Aristotle's logical teaching in Poland, namely by members of the Lvov-Warsaw school, i.e. beyond his scholastic interpretations. The role of W. Tatarkiewicz, K. Twardowski and a some of other Polish logicians in the study of the logic of Aristotle is considered; the logical teachings of J. Lukasiewicz are described in detail in the context of his intellectual biography and his reception of Aristotelian logic; finally, is raised the question on the classical theory of truth and that role which the philosophers of the Lvov-Warsaw school played for its formation.
References
Аверинцев, С. С. (1996). Христианский аристотелизм как внутренняя форма западной традиции и проблемы современной России. Риторика и истоки европейской культурной традиции. М. Школа «Языки русской культуры». С. 319-328.
Averintsev, S. S. (1996). Christian Aristotelianism as an internal form of the Western tradition and the problems of modern Russia. In Rhetoric and origins of the European cultural tradition. Moscow. pp. 319-328. (In Russ.)
Бибихин, В. В. (2006). К переводу «Метафизики» Аристотеля. Аристотель. Метафизика. Пер. с греч. П. Д. Первова и В. В. Розанова. М. Институт философии, теологии и истории св. Фомы. С. 7-18.
Bibikhin, V. V. (2006). To the translation of Aristotle's Metaphysics. In Aristotle. Metaphysics. Pervov, P. D. and Rozanov, V. V. (transl.). Moscow. pp. 7-18. (In Russ.)
Бобров, Е. А. (1899). Философия в России. Материалы, исследования, заметки. Вып. 1. Казань. С. 25-48.
Bobrov, E. A. (1899). Philosophy in Russia. Materials, studies, notes. Iss. 1. Kazan. (In Russ.) pp. 25-48.
Бобров, Е. А. (1905). Логика Аристотеля: Исторический и критический этюд. Варшавские университетские известия. № 8. С. 1-8.
Bobrov, E. A. (1905). Aristotle's Logic: Historical and Critical Etude. Warsaw University News. no. 8. pp. 1-8. (In Russ.)
Бобров, Е. А. (1913). Историческое введение в логику. Варшава. Типография Варшавского учебного округа. (Последнее современное переиздание: Бобров, Е. А. (2023). Историческое введение в логику: Аристотель, его логика и суждения. Аристотелев силлогизм. Общая часть Аристотелевой логики. Теория истины и заблуждений. Аристотелева индукция. Изд. 5, стереотип. М. URSS.)
Bobrov, E. A. (1913). Historical introduction to logic. Warsaw. Printing house of the Warsaw educational district. (In Russ.) (Last reprint: Bobrov, E. A. (2023). Historical introduction to logic: Aristotle, his logic and proposition. Aristotelian syllogism. General part of Aristotelian logic. Theory of truth and fallacies. Aristotelian induction. Ed. 5, stereotype. Moscow. (In Russ.))
Воленьский, Я. (2004). Львовско-варшавская философская школа. М. РОССПЭН.
Wolenski, J. (2004). Logic and Philosophy in the Lvov-Warsaw School. Moscow. (In Russ.)
Егорова, О. С. (2019). История переводов Аристотеля на русский язык (2-я половина XVIII – 1-я половина ХХ века). Сибирский философский журнал. Т. 17. № 1. С. 185-203.
Egorova, O. S. (2019). The history of translations of Aristotle into Russian (2 half of 18th 1 half of 20th century). Siberian Journal of Philosophy. Vol. 17. no. 1. pp. 185-203. (In Russ.)
Егорова, О. С. (2022). Аристотель: исторические образы философа в русской литературе (XVIII – начало XX вв.). Respublica Literaria. Т. 3. № 3. С. 34-50.
Egorova, O. S. (2022). Aristotle: historical images of the philosopher in Russian literature
(18th – early 20th centuries). Respublica Literaria. Vol. 3. no. 3. pp. 34-50. (In Russ.)
Егорова, О. С. (2023). Подходы в восприятии характера Аристотеля в русской интеллектуальной литературе (вторая половина XVIII – начало XX вв.). Respublica Literaria. Т. 4. № 2. С. 22-34.
Egorova, O. S. (2023) Approaches to the perception of Αristotle's character in Russian intellectual literature (second half of the 18th – early 20th centuries). Respublica Literaria. Vol. 4. no. 2. pp. 22-34. (In Russ.)
Замалеев, А. Ф. (1996). К вопросу об античных началах в древнерусской мысли. Лепты. Исследования по русской философии. СПб. С. 273-276.
Zamaleev, A. F. (1996). To the question of ancient beginnings in ancient Russian thought. In Lepty. Research in Russian Philosophy. St. Petersburg. pp. 273-276. (In Russ.)
Зубов, В. П. (1963а). Аристотель. М. Изд-во Акад. наук СССР.
Zubov, V. P. (1963a). Aristotle. Moscow. (In Russ.)
Зубов, В. П. (1963б). К истории аристотелевской традиции на Руси. Аристотель. М. Изд-во Акад. наук СССР. С. 332-349.
Zubov, V.P. (1963b). On the history of the Aristotelian tradition in Rus'. In Aristotle. Moscow. pp. 332-349. (In Russ.)
Классическая древность в Журнале Министерства народного просвещения (ЖМНП): Аннотированный указатель статей 1834–1917 гг. (2015). Сост. А. И. Рубан. СПб. Bibliotheca Classica Petropolitana; «Реноме». C. 48-52.
Ruban, A. I. (comp.) (2015). Classical Antiquity in the Journal of the Ministry of Public Education (JMPE): An Annotated Index of Papers 1834–1917. St. Petersburg. pp. 48-52. (In Russ.)
Клибанов, А. И. (1955). К проблеме античного наследия в литературе древней Руси. Труды отдела древнерусской литературы Института русской литературы. Т. XIII. М.–Л. С. 158-182.
Klibanov, A. I. (1955). On the problem of ancient heritage in the literature of ancient Rus'. In Proceedings of the Department of Old Russian Literature of the Institute of Russian Literature. Vol. XIII. Moscow. Leningrad. pp. 158-182. (In Russ.)
Лейбниц, Г. В. (1982а). Сочинения в четырех томах. Т. 1. М. Мысль.
Leibniz, G. W. (1982a). Works in four volumes. Vol. 1. Moscow. (In Russ.)
Лейбниц, Г. В. (1982б). Письмо к Якобу Томазию о возможности примирить Аристотеля с новой философией. Пер. с лат. Н. А. Басистова. Сочинения в четырех томах. Т. 1. М. Мысль. С. 85-102.
Leibniz, G. W. (1982b). Letter to Jacobus Thomasius on the possibility of reconciling Aristotle with the new philosophy. Basistov, N. A. (transl.). In Works in four volumes. Vol. 1. Moscow. pp. 85 102. (In Russ.)
Лейбниц, Г. В. (1982в). О приумножении наук. Пер. с лат. Г. Г. Майорова. Сочинения в четырех томах. Т. 1. М. Мысль. С. 164-202.
Leibniz, G. W. (1982c). On the multiplication of sciences. Mayorov, G. G. (transl.). In Works in four volumes. Vol. 1. Moscow. pp. 164-202. (In Russ.)
Лейбниц, Г. В. (1984). Предисловие к изданию сочинения Мария Низолия «Об истинных принципах и истинном методе философствования против псевдофилософов». Пер. с лат. Н. А. Федорова. Сочинения в четырех томах. Т. 3. М. Мысль. С. 54-96.
Leibniz, G. W. (1984). Preface to the publication of the work of Marius Nizolius “On the true principles and true method of philosophizing against pseudo-philosophers”. Fedorova, N. A. (transl.). In Works in four volumes. Vol. 3. Moscow. pp. 54-96. (In Russ.)
Минак, В. С. (2020). Аристотель в России: основные черты отечественного восприятия аристотелевского наследия. VITA COGITANS: альманах молодых философов. № 12. С. 6-29.
Minak, V. S. (2020). Aristotle in Russia: the main features of the domestic perception of the Aristotelian heritage. VITA COGITANS: an almanac of young philosophers. no. 12. pp. 6-29. (In Russ.)
Михальская, А. К. (1996). Русский Сократ: Лекции по сравнительно-исторической риторике: учебное пособие для студентов гуманитарных университетов. М. Изд. дом «Academia».
Michalskaya, A. K. (1996). Russian Socrates: Lectures on comparative historical rhetoric: a textbook for students of liberal arts universities. Moscow. (In Russ.)
Орлова, Н. Х., Соловьев, С. В. (2016). Из истории логики в дореволюционной России: стратегии академического взаимодействия. Логические исследования. Т. 22. № 2. С. 123-154.
Orlova, N. Kh., Solovyov, S. V. (2016). From the history of logic in pre-revolutionary Russia: strategies for academic interaction. Logical Investigations. Vol. 22. no. 2. pp. 123-154. (In Russ.)
Петруня, О. Э. (2012). Сергей Алексеевич Аскольдов: несостоявшаяся революция в теории познания. Аскольдов С. А. Гносеология. Статьи. М. Изд-во Московской Патриархии Русской Православной Церкви. С. 3-37.
Petrunya, O. E. (2012). Sergei Alekseevich Askoldov: a failed revolution in the theory of knowledge. In Askoldov S. A. Gnoseology. Articles. Moscow. pp. 3-37. (In Russ.)
Пустарнаков, В. Ф. (2002). Влияние античного наследия на мировоззрение классического русского Просвещения 40–60-х годов XIX века. Пустарнаков В. Ф. Философия Просвещения в России и во Франции: опыт сравнительного анализа. М. С. 246-344.
Pustarnakov, V. F. (2002). The influence of the ancient heritage on the worldview of the classical Russian Enlightenment of the 40-60s of the XIX century. In Pustarnakov, V. F. Philosophy of the Enlightenment in Russia and France: Experience in Comparative Analysis. Moscow. pp. 246 344. (In Russ.)
Райэн, В. (1968). Древнерусский перевод жизнеописания Аристотеля Диогена Лаэртского. Slavia, roč. 37, seš. 2. Praha. С. 349-355.
Ryan, W. (1968). Old Russian translation of the biography of Aristotle Diogenes Laertius. Slavia, 37, 2. Praha. pp. 349-355. (In Russ.)
Серебряков, Ф. Ф. (2013). Е. А. Бобров как историк философии и просвещения в России: учебное пособие. Казань. Казанский ун-т.
Serebryakov, F. F. (2013). E. A. Bobrov as a Historian of Philosophy and Education in Russia. A study guide. Kazan. (In Russ.)
Стрельцов, А. М. (2022). Философия Аристотеля как методологическое основание университетского образования в мысли Филиппа Меланхтона. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. № 70. С. 147-155.
Streltsov, A. M. (2022). Philosophy of Aristotle as a methodological basis for university education in the thought of Philip Melanchthon. Tomsk State University Journal of Philosophy, Sociology, Political science. no. 70. pp. 147-155. (In Russ.)
Философия и ее история. Дискуссии. (2021). Ред. М. Н. Вольф. Новосибирск. ООО «Офсет ТМ».
Volf, M. N. (ed.). (2021). Philosophy and its history. Discussions. Novosibirsk. (In Russ.)
Чумакова, Т. В. (2004). К вопросу о рецепции Аристотеля в древнерусской культуре. Вече. № 16. С. 243-256.
Chumakova, T. V. (2004). On the question of the reception of Aristotle in ancient Russian culture. Veche. no. 16. pp. 243-256. (In Russ.)
Чумакова, Т. В. (2005). Рецепции Аристотеля в древнерусской культуре. Человек. № 2. С. 58-69.
Chumakova, T. V. (2005). Receptions of Aristotle in ancient Russian culture. Human. no. 2. pp. 58-69. (In Russ.)
Ryan, W. F. (1968). Aristotle in Old Russian Literature. Modern Language Review. Vol. 63. no. 3. рp. 650-658.
Ryan, W. F. (1986). Aristotle and Pseudo-Aristotle in Kievan and Muscovite Russia. In Kraye, J., Ryan, W. F. (eds.). Pseudo-Aristotle in the Middle Ages. The Theology and other texts. L. pp. 97-109.
Santinello, G. (ed.). (1993). Models of the history of philosophy. V. 1. From Its Origins in the Renaissance to the “Historia Philosophica” (the late fifteenth to the later seventeenth century). Springer Science+ Business Media Dordrecht.
Sharples, R. (2005). Comments on Professor Wolenski’s paper. In Thouard, D. (ed.) Aristote au XIX siècle. Villeneuve d'Ascq. Presses universitaires du Septentrion. [Online]. Available at: http://books.openedition.org/septentrion/54008 (Accessed: 21 July 2023).
Teichmüller, G. (1867) Aristotelische Forschungen. Bd. I: Beiträge zur Poetik des Aristoteles. Breslau.
Teichmüller, G. (1869) Aristotelische Forschungen. Bd. II: Aristoteles’ Philosophie der Kunst. Breslau.
Teichmüller, G. (1873) Aristotelische Forschungen. Bd. III: Geschichte des Begriffes der Parusie. Breslau.
Teichmüller, G. (1874). Studien zur Geschichte der Begriffe. Berlin.
Teichmüller, G. (1876). Neue Studien zur Geschichte der Begriffe, Heft 1, Gotha.
Teichmüller, G. (1878). Neue Studien zur Geschichte der Begriffe, Heft 2, Gotha.
Teichmüller, G. (1879). Neue Studien zur Geschichte der Begriffe, Heft 3, Gotha.
Wolenski, J. (1989). Logic and Philosophy in the Lvov-Warsaw School. Dordrecht. Kluwer.
Wolenski, J. (2005). Reply to Prof. Sharples. In Aristote au XIXe siècle [en ligne]. Villeneuve d'Ascq. Presses universitaires du Septentrion. (généré le 21 juillet 2023). [Online]. Available at: http://books.openedition.org/septentrion/54014. (Accessed: 21 July 2023).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
https://oc.philosophy.nsc.ru/remote.php/webdav/%D0%94%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80%20%D1%81%20%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BC%20RL-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2.doc